Arjen pyhyys Wim Wendersin elokuvassa Perfect Days : keskusteluja Ozun ja Bressonin kanssa
Kukkula, Miikkael (2025)
Kukkula, Miikkael
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa työn tavoite oli tutkia Wim Wendersin Perfect Days -elokuvan kautta Robert Bressonin ja Yasujirō Ozun elokuvataidetta ja metodeja ollen samanaikaisesti dialogissa Paul Schraderin Transcendental style in film -kirjan kanssa pyrkien analysoimaan pyhyyden käsitettä elokuvataiteessa ymmärtäen, että Ozu ja Bresson ovat Schraderin kehittelemälle ns. transendentaaliselle tyylille soveltuvimmat komponentit. Samanaikaisesti opinnäytetyö eri auteur-ohjaajien ajatusten kautta havainnoi Ozun, Bressonin ja Perfect Days -elokuvan suhdetta slow cinema -tyyliin, yleisön vieraannuttamiseen ja pyhyyteen.
Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä kirjallisuuskatsausta.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Ozulla ja Bressonilla oli samankaltaisia pyrkimyksiä ja metodeja elokuvataiteessa Schraderin transendentaalisen tyylin teoriasta riippumatta, Perfect Days-elokuva voidaan tulkita spirituaalisena elokuvana, joka kuvaa pyhyyttä alleviivaamatta sitä millään tasolla ja että pyhyys voidaan tulkita monella tapaa elokuvataiteessa näkökulmasta ja tieteenalasta riippuen.
Tutkimuksessa käytettiin menetelmänä kirjallisuuskatsausta.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että Ozulla ja Bressonilla oli samankaltaisia pyrkimyksiä ja metodeja elokuvataiteessa Schraderin transendentaalisen tyylin teoriasta riippumatta, Perfect Days-elokuva voidaan tulkita spirituaalisena elokuvana, joka kuvaa pyhyyttä alleviivaamatta sitä millään tasolla ja että pyhyys voidaan tulkita monella tapaa elokuvataiteessa näkökulmasta ja tieteenalasta riippuen.