Provisiomallin kehittäminen myyntiorganisaatiolle
Tarmo, Laura (2025)
Tarmo, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322930
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin uusi provisiomalli myyntiorganisaatiolle, jonka aiempi malli ei tukenut pitkäjänteistä asiakkuuksien kehittämistä tai strategista kasvua. Tarve uudistukselle syntyi, kun nykyisen mallin todettiin painottavan liikaa kampanjatuotemyyntiä ja olevan osin epäselvä työntekijöille. Tavoitteena oli suunnitella kannustava, oikeudenmukainen ja liiketoimintaa tukeva provisiomalli, joka huomioi eri työroolien erityispiirteet.
Kehittämistyössä hyödynnettiin asiantuntijahaastattelua ja mind map -analyysiä, joiden avulla kartoitettiin nykyisen mallin vahvuuksia, haasteita ja kehitystarpeita. Haastattelu kohdennettiin yrityksen myyntijohtoon, ja kokonaiskuvaa täydensi tekijän oma kokemus organisaation toiminnasta.
Tuloksena laadittiin kaksiosainen provisiomalli, jossa myynninedistäjien ansainta perustui kuukausittaiseen kampanjamyyntiin ja myyjien ansainta kvartaalitason liikevaihtoon ja myyntikatetasoon. Uuden mallin odotetaan vahvistavan työntekijöiden motivaatiota, selkeyttävän ansaintaperusteita ja tukevan yrityksen strategisia tavoitteita.
Kehittämistyössä hyödynnettiin asiantuntijahaastattelua ja mind map -analyysiä, joiden avulla kartoitettiin nykyisen mallin vahvuuksia, haasteita ja kehitystarpeita. Haastattelu kohdennettiin yrityksen myyntijohtoon, ja kokonaiskuvaa täydensi tekijän oma kokemus organisaation toiminnasta.
Tuloksena laadittiin kaksiosainen provisiomalli, jossa myynninedistäjien ansainta perustui kuukausittaiseen kampanjamyyntiin ja myyjien ansainta kvartaalitason liikevaihtoon ja myyntikatetasoon. Uuden mallin odotetaan vahvistavan työntekijöiden motivaatiota, selkeyttävän ansaintaperusteita ja tukevan yrityksen strategisia tavoitteita.