Palautekeskustelut johtamisessa ja muutostilanteissa
Venesmäki, Jenna (2025)
Venesmäki, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322929
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia esihenkilöillä on palautekeskusteluista, miten muutostilanteet vaikuttavat palautekeskusteluihin ja miten esihenkilöt tunnistavat palautteen johtamisen välineenä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teoriaosuus kokoaa aiemmin tutkittua tietoa. Hankitun tiedon perusteella määritettiin neljä tutkimuskysymystä. Aineisto kerättiin lomakehaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä kuusi esihenkilöä. Vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen päätuloksena oli, että vuorovaikutteisuus nähtiin tärkeänä. Viestinnän tulisi olla selkeää, kunnioittavaa, asiakeskeistä ja kuuntelevaa. Palautteen perustelemista ja käytäntöön viemistä korostettiin. Muutostilanteet lisäsivät tarvetta palautteelle sekä palautteen määrää. Palaute tunnistettiin tärkeäksi johtamisen välineeksi. Palautekeskusteluja voitaisiin jatkossa kehittää järjestämällä niille tarpeeksi aikaa, sopimalla työyhteisölle yhteiset palautesäännöt sekä lisäämällä positiivista palautetta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Teoriaosuus kokoaa aiemmin tutkittua tietoa. Hankitun tiedon perusteella määritettiin neljä tutkimuskysymystä. Aineisto kerättiin lomakehaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä kuusi esihenkilöä. Vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen päätuloksena oli, että vuorovaikutteisuus nähtiin tärkeänä. Viestinnän tulisi olla selkeää, kunnioittavaa, asiakeskeistä ja kuuntelevaa. Palautteen perustelemista ja käytäntöön viemistä korostettiin. Muutostilanteet lisäsivät tarvetta palautteelle sekä palautteen määrää. Palaute tunnistettiin tärkeäksi johtamisen välineeksi. Palautekeskusteluja voitaisiin jatkossa kehittää järjestämällä niille tarpeeksi aikaa, sopimalla työyhteisölle yhteiset palautesäännöt sekä lisäämällä positiivista palautetta.