Verkkokauppa-alustan valinta uuden verkkokauppiaan näkökulmasta
Pusa, Jesse (2025)
Pusa, Jesse
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322969
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten aloitteleva verkkokauppias voi valita itselleen sopivan verkkokauppa-alustan liiketoimintansa tarpeisiin. Työssä tarkasteltiin erilaisia verkkokauppa-alustoja teknisten ominaisuuksien, hinnoittelumallien, skaalautuvuuden, käyttäjäkokemusten sekä kansainvälisyysvalmiuksien näkökulmasta.
Menetelminä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, kyselykartoitusta ja ajankohtaisten asiantuntijalähteiden hyödyntämistä. Tuloksena työssä tunnistettiin keskeiset valintakriteerit, jotka vaikuttavat alustan sopivuuteen eri liiketoimintamalleissa. Tuloksista voitiin päätellä, että oikean alustan valintaan vaikuttavat erityisesti liiketoiminnan tavoitteet, tekninen osaaminen, kasvuvalmiudet sekä kohdeyleisön tarpeet.
Työ tehtiin vastaamaan käytännön tarpeeseen, sillä verkkokauppojen määrä kasvaa nopeasti, mutta alustan valinta koetaan usein vaikeaksi erityisesti aloittavien yrittäjien keskuudessa. Oikealla alustan valinnalla voi olla ratkaiseva vaikutus verkkokaupan toimivuuteen, kannattavuuteen ja kasvuun.
Tällä työllä haluttiin tuoda selkeyttä alustavalintaan tarjoamalla tietopohja, joka yhdistää asiantuntijatietoa ja käytännönläheistä vertailua.Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa erityisesti pienyrittäjille, startupeille sekä niille, jotka harkitsevat verkkokaupan perustamista. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten aloitteleva verkkokauppias voi valita itselleen sopivan verkkokauppa-alustan liiketoimintansa tarpeisiin. Työssä tarkasteltiin erilaisia verkkokauppa-alustoja teknisten ominaisuuksien, hinnoittelumallien, skaalautuvuuden, käyttäjäkokemusten sekä kansainvälisyysvalmiuksien näkökulmasta.
Menetelminä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, kyselykartoitusta ja ajankohtaisten asiantuntijalähteiden hyödyntämistä. Tuloksena työssä tunnistettiin keskeiset valintakriteerit, jotka vaikuttavat alustan sopivuuteen eri liiketoimintamalleissa. Tuloksista voitiin päätellä, että oikean alustan valintaan vaikuttavat erityisesti liiketoiminnan tavoitteet, tekninen osaaminen, kasvuvalmiudet sekä kohdeyleisön tarpeet.
Työ tehtiin vastaamaan käytännön tarpeeseen, sillä verkkokauppojen määrä kasvaa nopeasti, mutta alustan valinta koetaan usein vaikeaksi erityisesti aloittavien yrittäjien keskuudessa. Oikealla alustan valinnalla voi olla ratkaiseva vaikutus verkkokaupan toimivuuteen, kannattavuuteen ja kasvuun.
Tällä työllä haluttiin tuoda selkeyttä alustavalintaan tarjoamalla tietopohja, joka yhdistää asiantuntijatietoa ja käytännönläheistä vertailua.Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa erityisesti pienyrittäjille, startupeille sekä niille, jotka harkitsevat verkkokaupan perustamista.
Menetelminä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, kyselykartoitusta ja ajankohtaisten asiantuntijalähteiden hyödyntämistä. Tuloksena työssä tunnistettiin keskeiset valintakriteerit, jotka vaikuttavat alustan sopivuuteen eri liiketoimintamalleissa. Tuloksista voitiin päätellä, että oikean alustan valintaan vaikuttavat erityisesti liiketoiminnan tavoitteet, tekninen osaaminen, kasvuvalmiudet sekä kohdeyleisön tarpeet.
Työ tehtiin vastaamaan käytännön tarpeeseen, sillä verkkokauppojen määrä kasvaa nopeasti, mutta alustan valinta koetaan usein vaikeaksi erityisesti aloittavien yrittäjien keskuudessa. Oikealla alustan valinnalla voi olla ratkaiseva vaikutus verkkokaupan toimivuuteen, kannattavuuteen ja kasvuun.
Tällä työllä haluttiin tuoda selkeyttä alustavalintaan tarjoamalla tietopohja, joka yhdistää asiantuntijatietoa ja käytännönläheistä vertailua.Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa erityisesti pienyrittäjille, startupeille sekä niille, jotka harkitsevat verkkokaupan perustamista.
Menetelminä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, kyselykartoitusta ja ajankohtaisten asiantuntijalähteiden hyödyntämistä. Tuloksena työssä tunnistettiin keskeiset valintakriteerit, jotka vaikuttavat alustan sopivuuteen eri liiketoimintamalleissa. Tuloksista voitiin päätellä, että oikean alustan valintaan vaikuttavat erityisesti liiketoiminnan tavoitteet, tekninen osaaminen, kasvuvalmiudet sekä kohdeyleisön tarpeet.
Työ tehtiin vastaamaan käytännön tarpeeseen, sillä verkkokauppojen määrä kasvaa nopeasti, mutta alustan valinta koetaan usein vaikeaksi erityisesti aloittavien yrittäjien keskuudessa. Oikealla alustan valinnalla voi olla ratkaiseva vaikutus verkkokaupan toimivuuteen, kannattavuuteen ja kasvuun.
Tällä työllä haluttiin tuoda selkeyttä alustavalintaan tarjoamalla tietopohja, joka yhdistää asiantuntijatietoa ja käytännönläheistä vertailua.Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa erityisesti pienyrittäjille, startupeille sekä niille, jotka harkitsevat verkkokaupan perustamista.