Vastuullisuuden vaikutus ostopäätöksen syntymiseen : suomalaisen pienyrityksen vastuullisuusviestinnän kehittäminen
Autio, Paula (2025)
Autio, Paula
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623111
Tiivistelmä
Suomalaiset pienyritykset perustavat toimintansa usein vahvoihin arvoihin ja vastuullisiin toimintatapoihin, mutta vastuullisuudesta viestimiseen ei aina kiinnitetä riittävästi huomiota. Ilman selkeää viestintää vastuullistekojen hyödyt voivat jäädä saavuttamatta. Vastuullisuudesta viestiminen ei ainoastaan vahvista yrityksen mainetta ja sidosryhmäsuhteita, vaan myös auttaa kuluttajia tekemään kestävämpiä valintoja. Pienetkin vastuullisuusteot voivat edistää yrityksen markkina-asemaa ja samalla hidastaa ilmastonmuutosta.
Tämän opinnäytetyön kohdeyrityksenä on suomalainen perheyritys, Yritys X, joka valmistaa moottoripyöräasuja kotimaassa. Yrityksen asiakaskunta on osoittanut kasvavaa kiinnostusta tuotteiden alkuperää ja valmistusprosessia kohtaan, mikä ilmenee lisääntyneinä kyselyinä vastuullisuudesta. Tämä kehitys on herättänyt yrityksessä tarpeen tarkastella, miten vastuullisuudesta tulisi viestiä asiakkaille heidän odotuksensa huomioon ottaen, ilman viherpesijäksi leimaantumisen riskiä.
Opinnäytetyössä selvitettiin kuinka vastuullisuus vaikuttaa asiakkaiden ostopäätöksiin moottoripyörävarusteita hankittaessa. Työn tarkoituksena on laatia yritykselle kehitysehdotus vastuullisuusviestinnän parantamiseksi hyödyntäen sekä asiakaskunnan odotuksia että muiden toimijoiden hyviä käytäntöjä. Tietopohja käsittelee vastuullisuuteen liittyvää päätöksentekoa, vastuullisuusviestinnän periaatteita sekä sen vaikutuksia yrityksen maineeseen ja asiakaskuvaan.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena, jossa yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Yritys X kuuntelee aktiivisesti asiakkaitaan tuotesuunnittelussa ja haluaa myös vastuullisuusviestinnän pohjautuvan asiakaslähtöisiin tarpeisiin. Ensivaiheessa toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää asiakkaiden odotuksia ja vastuullisuusteemoja, jotka vaikuttavat ostopäätöksiin. Kyselyn tulosten pohjalta suoritettiin benchmarking-tutkimus, jossa kartoitettiin vastuullisuusviestinnän parhaat käytännöt kilpailijoilta ja muilta alan yrityksiltä. Työn lopputuloksena yritykselle laadittiin ehdotus vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että Yritys X:n asiakkaat arvostavat erityisesti kotimaisuutta, tuotteen korkeaa laatua ja kestävyyttä ostopäätöstä tehdessään. Tietoa vastuullisuuteen liittyen toivotaan ensisijaisesti yrityksen verkkosivuille, mutta myös henkilöstön kommunikointi vastuullisuustoimista on asiakaspalvelutilanteissa tärkeää. Vastuullisuusviestinnän kehittämisehdotuksessa keskitytään Yritys X:n jo nyt toteuttamien vastuullisuustekojen näkyväksi tuomiseen, koska vain vastuullisuusteoista viestimällä voidaan saavuttaa positiivisia vaikutuksia ja hyvää mainetta. Avoimella ja läpinäkyvällä ja aitoihin tekoihin perustuvalla viestinnällä vastuullisesta toiminnastaan pienikin yritys voi erottautua kilpailijoistaan, helpottaa ostopäätöksen syntymistä, lisätä kuluttajien luottamusta ja edistää vastuullisempia kulutustottumuksia.
Tämän opinnäytetyön kohdeyrityksenä on suomalainen perheyritys, Yritys X, joka valmistaa moottoripyöräasuja kotimaassa. Yrityksen asiakaskunta on osoittanut kasvavaa kiinnostusta tuotteiden alkuperää ja valmistusprosessia kohtaan, mikä ilmenee lisääntyneinä kyselyinä vastuullisuudesta. Tämä kehitys on herättänyt yrityksessä tarpeen tarkastella, miten vastuullisuudesta tulisi viestiä asiakkaille heidän odotuksensa huomioon ottaen, ilman viherpesijäksi leimaantumisen riskiä.
Opinnäytetyössä selvitettiin kuinka vastuullisuus vaikuttaa asiakkaiden ostopäätöksiin moottoripyörävarusteita hankittaessa. Työn tarkoituksena on laatia yritykselle kehitysehdotus vastuullisuusviestinnän parantamiseksi hyödyntäen sekä asiakaskunnan odotuksia että muiden toimijoiden hyviä käytäntöjä. Tietopohja käsittelee vastuullisuuteen liittyvää päätöksentekoa, vastuullisuusviestinnän periaatteita sekä sen vaikutuksia yrityksen maineeseen ja asiakaskuvaan.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena, jossa yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Yritys X kuuntelee aktiivisesti asiakkaitaan tuotesuunnittelussa ja haluaa myös vastuullisuusviestinnän pohjautuvan asiakaslähtöisiin tarpeisiin. Ensivaiheessa toteutettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää asiakkaiden odotuksia ja vastuullisuusteemoja, jotka vaikuttavat ostopäätöksiin. Kyselyn tulosten pohjalta suoritettiin benchmarking-tutkimus, jossa kartoitettiin vastuullisuusviestinnän parhaat käytännöt kilpailijoilta ja muilta alan yrityksiltä. Työn lopputuloksena yritykselle laadittiin ehdotus vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi.
Kyselytutkimuksen tulokset osoittivat, että Yritys X:n asiakkaat arvostavat erityisesti kotimaisuutta, tuotteen korkeaa laatua ja kestävyyttä ostopäätöstä tehdessään. Tietoa vastuullisuuteen liittyen toivotaan ensisijaisesti yrityksen verkkosivuille, mutta myös henkilöstön kommunikointi vastuullisuustoimista on asiakaspalvelutilanteissa tärkeää. Vastuullisuusviestinnän kehittämisehdotuksessa keskitytään Yritys X:n jo nyt toteuttamien vastuullisuustekojen näkyväksi tuomiseen, koska vain vastuullisuusteoista viestimällä voidaan saavuttaa positiivisia vaikutuksia ja hyvää mainetta. Avoimella ja läpinäkyvällä ja aitoihin tekoihin perustuvalla viestinnällä vastuullisesta toiminnastaan pienikin yritys voi erottautua kilpailijoistaan, helpottaa ostopäätöksen syntymistä, lisätä kuluttajien luottamusta ja edistää vastuullisempia kulutustottumuksia.