Pikamuodin kehitys ja ostokäyttäytymisen muutos
Pohjanväre, Jenna; Nikander, Jesse (2025)
Pohjanväre, Jenna
Nikander, Jesse
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623135
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten pikamuodin kulutus on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, ja miten kehitys ultrapikamuodiksi on tapahtunut. Tarkoituksena oli myös tutkia, miten 25–35-vuotiaiden naisten suhtautuminen pika- ja ultrapikamuotiin ja näin ollen ostokäyttäytyminen on muuttunut, miten sosiaalinen media on tähän vaikuttanut ja mitkä muut tekijät ovat olleet keskeisessä roolissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin vaateteollisuuden vastuullisuutta, pikamuotia ja ultrapikamuotia, ihmisten ostokäyttäytymistä ja vaikuttajamarkkinointia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka avulla pyrittiin selvittämään vastaajien ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi aineistoa kerättiin esimerkiksi tutkimalla jo olemassa olevia tilastotietoja ja artikkeleita, joita aiheesta on tuotettu.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että vaateteollisuus on kasvanut suureksi. Tähän on vaikuttanut korona-aika, digitalisaatio ja sosiaalinen media. Yleinen suhtautuminen pikamuotiin ja ultrapikamuotiin on muuttunut kielteisemmäksi ja kulutuksen voidaan katsoa vähentyneen. Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on ollut vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen. Muita merkittäviä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet ostokäyttäytymiseen, ovat eettiset ja ekologiset tekijät, tietoisuus asioista, hintojen nousu, muuttunut elämäntilanne ja vaatteiden laatu.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin vaateteollisuuden vastuullisuutta, pikamuotia ja ultrapikamuotia, ihmisten ostokäyttäytymistä ja vaikuttajamarkkinointia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka avulla pyrittiin selvittämään vastaajien ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi aineistoa kerättiin esimerkiksi tutkimalla jo olemassa olevia tilastotietoja ja artikkeleita, joita aiheesta on tuotettu.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että vaateteollisuus on kasvanut suureksi. Tähän on vaikuttanut korona-aika, digitalisaatio ja sosiaalinen media. Yleinen suhtautuminen pikamuotiin ja ultrapikamuotiin on muuttunut kielteisemmäksi ja kulutuksen voidaan katsoa vähentyneen. Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on ollut vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen. Muita merkittäviä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet ostokäyttäytymiseen, ovat eettiset ja ekologiset tekijät, tietoisuus asioista, hintojen nousu, muuttunut elämäntilanne ja vaatteiden laatu.