Asiakaspalautteesta arvoa asiakkaalle
Lehtovuori, Janica (2025)
Lehtovuori, Janica
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623137
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää, miten Pohjola Vakuutus Oy:n henkilöasiakkaiden spontaani asiakaspalauteprosessi voi auttaa kehittämään palveluita asiakaskeskeisesti ja muodostamaan arvoa asiakkaalle. Opinnäytetyössä toteutetun kehittämistyön tavoitteena oli selvittää Pohjola Vakuutuksen henkilöasiakkaiden myynnin ja asiakaspalvelun spontaanin asiakaspalauteprosessin nykytila, tunnistaa sen kipukohdat ja muotoilla kokonaisprosessia siten, että se tukee asiakaskeskeisyyttä.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laajaa tietoperustaa, jotta kehittämistyössä osattaisiin huomioida, mitä asiakaskeskeinen liiketoimintalogiikka on ja mitä se edellyttää toimeksiantajalta. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin arvon muodostumista, palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämistä, työntekijän näkökulmia unohtamatta. Kehittämistyössä spontaania palauteprosessia haluttiin kehittää niin, että se tukee asiakaskeskeisyyttä ja huomioi työntekijöiden ja loppuasiakkaiden tarpeita.
Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun menetelmillä, joissa hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa. Kehittämistyön toteutus eteni palvelumuotoilun tuplatimantin mukaisesti, sen kolmen ensimmäisen vaiheen kautta. Tutki ja löydä-vaiheessa nykytilaymmärrystä hankittiin haastatteluiden, dokumenttianalyysin ja yhteiskehittämisen työpajan avulla. Kerätty ymmärrys analysoitiin määrittele- ja kiteytä-vaiheessa nykytilan asiakaspolun, sisäisten asiakasprofiilien ja SWOT-analyysin avulla. Ideoi ja kehitä-vaiheessa syntyneitä kehitysideoita jäsenneltiin arvolupaus canvaksella.
Opinnäytetyön lopputuloksena muodostui tavoitetilan asiakaspolku, palautekäsittelyn osaajaprofiilit sekä ehdotus asiakasrajapinnan toimintatapamuutoksesta. Palautekäsittely on arvonluonnin paikka, jossa asiakas muodostaa henkilökohtaisen arvokokemuksen keskustelun lopputuloksen pohjalta. Palautekäsittelyssä arvonmuodostus tapahtuu useammalla tasolla. Arvoa muodostuu asiakkaan ja asiakasrajapinnan välillä, asiakkaan ja palautekäsittelijän välillä ja silloin, kun palveluita kehitetään asiakkaan palautteen pohjalta ja hän kokee ne mieluisammiksi. Kun spontaania palauteprosessia halutaan kehittää asiakaskeskeisyyttä tukevaksi, toiminnassa ei kehitetä vain palautekäsittelyn käytänteitä, vaan tilanne edellyttää koko yrityksen sisäisen ekosysteemin muuttamista sitä tukevaksi.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laajaa tietoperustaa, jotta kehittämistyössä osattaisiin huomioida, mitä asiakaskeskeinen liiketoimintalogiikka on ja mitä se edellyttää toimeksiantajalta. Tämän lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin arvon muodostumista, palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämistä, työntekijän näkökulmia unohtamatta. Kehittämistyössä spontaania palauteprosessia haluttiin kehittää niin, että se tukee asiakaskeskeisyyttä ja huomioi työntekijöiden ja loppuasiakkaiden tarpeita.
Kehittämistyö toteutettiin palvelumuotoilun menetelmillä, joissa hyödynnettiin laadullista lähestymistapaa. Kehittämistyön toteutus eteni palvelumuotoilun tuplatimantin mukaisesti, sen kolmen ensimmäisen vaiheen kautta. Tutki ja löydä-vaiheessa nykytilaymmärrystä hankittiin haastatteluiden, dokumenttianalyysin ja yhteiskehittämisen työpajan avulla. Kerätty ymmärrys analysoitiin määrittele- ja kiteytä-vaiheessa nykytilan asiakaspolun, sisäisten asiakasprofiilien ja SWOT-analyysin avulla. Ideoi ja kehitä-vaiheessa syntyneitä kehitysideoita jäsenneltiin arvolupaus canvaksella.
Opinnäytetyön lopputuloksena muodostui tavoitetilan asiakaspolku, palautekäsittelyn osaajaprofiilit sekä ehdotus asiakasrajapinnan toimintatapamuutoksesta. Palautekäsittely on arvonluonnin paikka, jossa asiakas muodostaa henkilökohtaisen arvokokemuksen keskustelun lopputuloksen pohjalta. Palautekäsittelyssä arvonmuodostus tapahtuu useammalla tasolla. Arvoa muodostuu asiakkaan ja asiakasrajapinnan välillä, asiakkaan ja palautekäsittelijän välillä ja silloin, kun palveluita kehitetään asiakkaan palautteen pohjalta ja hän kokee ne mieluisammiksi. Kun spontaania palauteprosessia halutaan kehittää asiakaskeskeisyyttä tukevaksi, toiminnassa ei kehitetä vain palautekäsittelyn käytänteitä, vaan tilanne edellyttää koko yrityksen sisäisen ekosysteemin muuttamista sitä tukevaksi.