Asiakaslähtöinen digitaalisen markkinoinnin suunnitelma B2B-palvelulle
Barnes, Belinda (2025)
Barnes, Belinda
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623144
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle palveluliiketoiminnan digitaalisen markkinoinnin suunnitelma. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelman tehtävänä on tukea Yritys X:n palveluliiketoiminnan digitaalisen markkinoinnin kehittämistä asiakaslähtöisemmäksi. Yritys X aikoo hyödyntää digitaalisen markkinoinnin suunnitelman tuloksia muun muassa sisältösuunnitteluun, markkinoinnin kohdentamiseen ja asiakaskohderyhmien tavoittamiskeinojen tehostamiseen.
Opinnäytetyön viitekehyksessä syvennyttiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelman toteutusprosessiin, sen vaiheisiin sekä suunnitelman toteuttamiseen hyödynnettäviin suunnittelutyökaluihin. Tuloksissa syvennytään Yritys X:n palveluliiketoiminnan digitaalisten markkinointikanavien hyödyntämiseen tavoitellen digitaalisen markkinoinnin asiakaslähtöistämistä sekä tehostamista. Tutkimusmenetelminä on käytetty asiakaskyselyä, asiantuntijoiden haastatteluita sekä Yritys X:n digitaalisten alustojen ja asiakaskäyttäytymisen analytiikkaa.
Opinnäytetyössä ei paljasteta yksityiskohtia, jotka voivat paljastaa yrityksen toimialan. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelman tulokset tuodaan esille siten, että kilpailijoita, toimeksiantajayritystä tai tarkkaa palveluliiketoiminnan toimialaa ei paljasteta. Opinnäytetyön aikana toteutetun Yritys X:n digitaalisen markkinoinnin suunnitelman tilanneanalyysin tutkimustulokset sekä kehitysideat julkaistaan täydellisinä ainoastaan toimeksiantajalle palautettavassa digimarkkinointisuunnitelmassa. Tällä varmistetaan, ettei Yritys X:n palveluliiketoiminnan digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa tai sen tuloksia hyödynnetä Yritys X:n edun vastaisesti.
Opinnäytetyön keskeisenä tuotoksena on diaesitys-muodossa palautettava digimarkkinointisuunnitelma. Digimarkkinointisuunnitelmassa esitellään tutkimusmenetelmät, tutkimukset ja niiden tulokset, digitaalisen markkinoinnin havaitut kehityskohteet, sekä kehitysideat palveluiden digitaalisen markkinoinnin tehostamiseksi. Digimarkkinointisuunnitelman tuotoksina toimivat kahden viikon mittainen kampanjasuunnitelma sekä pitkän aikavälin kehityssuunnitelma. Suunnitelman avulla pyritään helpottamaan ja tukemaan palveluliiketoiminnan digitaalista markkinointia, sekä tukemaan palveluiden liittämistä osaksi yrityksen brändimielikuvaa pitkällä aikavälillä. Suunnitelman avulla toimeksiantajan palveluiden digimarkkinoinnin suunnittelu- ja toteutusprosessia voidaan helpottaa ja asetetut tavoitteet saavuttaa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä syvennyttiin digitaalisen markkinoinnin suunnitelman toteutusprosessiin, sen vaiheisiin sekä suunnitelman toteuttamiseen hyödynnettäviin suunnittelutyökaluihin. Tuloksissa syvennytään Yritys X:n palveluliiketoiminnan digitaalisten markkinointikanavien hyödyntämiseen tavoitellen digitaalisen markkinoinnin asiakaslähtöistämistä sekä tehostamista. Tutkimusmenetelminä on käytetty asiakaskyselyä, asiantuntijoiden haastatteluita sekä Yritys X:n digitaalisten alustojen ja asiakaskäyttäytymisen analytiikkaa.
Opinnäytetyössä ei paljasteta yksityiskohtia, jotka voivat paljastaa yrityksen toimialan. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelman tulokset tuodaan esille siten, että kilpailijoita, toimeksiantajayritystä tai tarkkaa palveluliiketoiminnan toimialaa ei paljasteta. Opinnäytetyön aikana toteutetun Yritys X:n digitaalisen markkinoinnin suunnitelman tilanneanalyysin tutkimustulokset sekä kehitysideat julkaistaan täydellisinä ainoastaan toimeksiantajalle palautettavassa digimarkkinointisuunnitelmassa. Tällä varmistetaan, ettei Yritys X:n palveluliiketoiminnan digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa tai sen tuloksia hyödynnetä Yritys X:n edun vastaisesti.
Opinnäytetyön keskeisenä tuotoksena on diaesitys-muodossa palautettava digimarkkinointisuunnitelma. Digimarkkinointisuunnitelmassa esitellään tutkimusmenetelmät, tutkimukset ja niiden tulokset, digitaalisen markkinoinnin havaitut kehityskohteet, sekä kehitysideat palveluiden digitaalisen markkinoinnin tehostamiseksi. Digimarkkinointisuunnitelman tuotoksina toimivat kahden viikon mittainen kampanjasuunnitelma sekä pitkän aikavälin kehityssuunnitelma. Suunnitelman avulla pyritään helpottamaan ja tukemaan palveluliiketoiminnan digitaalista markkinointia, sekä tukemaan palveluiden liittämistä osaksi yrityksen brändimielikuvaa pitkällä aikavälillä. Suunnitelman avulla toimeksiantajan palveluiden digimarkkinoinnin suunnittelu- ja toteutusprosessia voidaan helpottaa ja asetetut tavoitteet saavuttaa.