Kirjanpidon siirtyvät erät : Moodle-lisätehtävämateriaali kirjanpidon peruskurssille
Alajoki, Iiris (2025)
Alajoki, Iiris
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723228
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikkö. Työn tavoitteena oli luoda luentomateriaaliin pohjautuva itseopiskelumateriaali kirjanpidon peruskurssille. Aihe nousi esiin toimeksiantajan tarpeesta tuoda opiskelijoille lisätehtäviä kurssin siirtyvien erien aihealueen oppimisen tueksi.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu kirjanpidon ja tuloverotuksen lainsäädäntöön, alan oppikirjallisuuteen sekä ajankohtaisiin verkkolähteisiin. Tietoperustassa tarkastellaan siirtyvien erien merkitystä kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä sekä palkkoihin ja tuloverotukseen liittyviä jaksotuksia. Tehtävien suunnittelussa hyödynnettiin konstruktivistista oppimiskäsitystä.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen tuotoksena syntyi Moodle-oppimisympäristöön soveltuva lisätehtävämateriaali. Tehtävät pyrkivät tukemaan opiskelijoiden itsenäistä oppimista ja auttavat hahmottamaan siirtyvien erien käsittelyä käytännössä. Tehtäväpaketti sisältää monivalinta-, yhdistely- ja laskutehtäviä sekä lyhyitä selitystehtäviä. Ne on laadittu siten, että ne ovat ratkaistavissa kurssin luentomateriaalin avulla, mutta pohjautuvat tietoperustassa esitettyihin sisältöihin.
Tuloksena syntyi käytännönläheinen, helppokäyttöinen ja kohderyhmän tarpeisiin suunniteltu tehtäväkokonaisuus, joka on helposti muokattavissa ja siirrettävissä Moodle-alustalle. Materiaali tarjoaa opettajille konkreettisen työkalun opetuksen tueksi ja opiskelijoille lisäharjoituksia siirtyvien erien ymmärtämiseen. Jatkokehityksenä tehtäväpakettia voidaan laajentaa muihin kurssin osa-alueisiin sekä kehittää edelleen opiskelijoiden palautteen perusteella.
Opinnäytetyön tietoperusta perustuu kirjanpidon ja tuloverotuksen lainsäädäntöön, alan oppikirjallisuuteen sekä ajankohtaisiin verkkolähteisiin. Tietoperustassa tarkastellaan siirtyvien erien merkitystä kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä sekä palkkoihin ja tuloverotukseen liittyviä jaksotuksia. Tehtävien suunnittelussa hyödynnettiin konstruktivistista oppimiskäsitystä.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen tuotoksena syntyi Moodle-oppimisympäristöön soveltuva lisätehtävämateriaali. Tehtävät pyrkivät tukemaan opiskelijoiden itsenäistä oppimista ja auttavat hahmottamaan siirtyvien erien käsittelyä käytännössä. Tehtäväpaketti sisältää monivalinta-, yhdistely- ja laskutehtäviä sekä lyhyitä selitystehtäviä. Ne on laadittu siten, että ne ovat ratkaistavissa kurssin luentomateriaalin avulla, mutta pohjautuvat tietoperustassa esitettyihin sisältöihin.
Tuloksena syntyi käytännönläheinen, helppokäyttöinen ja kohderyhmän tarpeisiin suunniteltu tehtäväkokonaisuus, joka on helposti muokattavissa ja siirrettävissä Moodle-alustalle. Materiaali tarjoaa opettajille konkreettisen työkalun opetuksen tueksi ja opiskelijoille lisäharjoituksia siirtyvien erien ymmärtämiseen. Jatkokehityksenä tehtäväpakettia voidaan laajentaa muihin kurssin osa-alueisiin sekä kehittää edelleen opiskelijoiden palautteen perusteella.