Työntekijäkokemuksen kehittäminen : arvonmuodostuksen tukeminen työsuhteen päättyessä tuotannollisin ja taloudellisin perustein
Perälä, Heini (2025)
Perälä, Heini
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli syventää ymmärrystä ja tuottaa uutta tietoa työntekijän arvonmuodostuksesta työsuhteen päättymisen yhteydessä. Tarkastelu oli rajattu tuotannollisin ja taloudellisin perustein tapahtuvaan irtisanomistilanteeseen. Työn tavoitteena oli luoda kohdeorganisaatioon uusi toimintamalli, joka tukee työntekijän arvonmuodostusta työsuhteen päättyessä. Luodun toimintamallin tavoitteena oli parantaa työntekijäkokemusta erityisesti sen myötä, että työntekijöiden jaksamista ja motivaatiota työsuhteen loppuajalla tuetaan. Toimeksiantajana oli julkisen hallinnon organisaatio.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee arvonmuodostusta, työntekijäkokemusta sekä työsuhteen päättymisen prosessia työntekijän näkökulmasta. Tietoperustassa näitä aiheita käsiteltiin työsuhteen päättymisen kontekstissa ja kuvattiin aiheiden välisiä yhteyksiä. Tietoperustan synteesi kuvaa työntekijän arvonmuodostusta työsuhteen päättymisen yhteydessä. Arvonmuodostusta tarkasteltiin myös julkisen arvon kannalta.
Kehittämistyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu, joka mahdollisti ihmislähtöisen kehittämisen, johon sisältyi organisaation henkilöstön osallistaminen yhteiskehittämiseen. Palvelumuotoilu lähestymistapana mahdollisti lisäksi joustavan prosessin muutoksen keskellä tehtävälle kehittämistyölle. Kehittämistyön prosessi noudatti Design Councilin tuplatimantti -mallia. Tutki-vaiheen tiedonkeruu toteutettiin työpajan sekä haastattelujen avulla. Kehitä-vaiheessa ratkaisuja ideoitiin yhteissuunnittelun työpajassa ja jatkokehitettiin palautetta keräämällä.
Kehittämistyön lopputulos oli keskustelumalli työntekijän ja esihenkilön välille. Keskustelumallin konsepti sisältää keskustelun prosessikuvauksen, keskustelulomakkeen sekä työntekijän työkalut keskustelun teemojen itsenäiseen pohdintaan. Malli luo struktuuria esihenkilön ja työntekijän väliseen vuorovaikutukseen ja mallin avulla yhteisissä keskusteluissa voidaan keskittyä työntekijän arvonmuodostuksen kannalta keskeisiin asioihin.
Kehittämistyön lopputuloksena laadittu keskustelumalli on muotoiltu juuri toimeksiantajan organisaation tilanteeseen, jossa työntekijöiden jaksamisen ja motivaation tukeminen todettiin tärkeäksi. Keskustelumallia on mahdollista hyödyntää tuotannollisin ja taloudellisin perustein tapahtuvien irtisanomisten yhteydessä myös muissa organisaatioissa. Keskustelumalli on sovellettavissa myös muihin tilanteisiin sillä edellytyksellä, että organisaatio tekee työntekijäkokemukseen vaikuttavista elementeistä selvityksen ja valitsee keskustelun teemat tukemaan näitä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee arvonmuodostusta, työntekijäkokemusta sekä työsuhteen päättymisen prosessia työntekijän näkökulmasta. Tietoperustassa näitä aiheita käsiteltiin työsuhteen päättymisen kontekstissa ja kuvattiin aiheiden välisiä yhteyksiä. Tietoperustan synteesi kuvaa työntekijän arvonmuodostusta työsuhteen päättymisen yhteydessä. Arvonmuodostusta tarkasteltiin myös julkisen arvon kannalta.
Kehittämistyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu, joka mahdollisti ihmislähtöisen kehittämisen, johon sisältyi organisaation henkilöstön osallistaminen yhteiskehittämiseen. Palvelumuotoilu lähestymistapana mahdollisti lisäksi joustavan prosessin muutoksen keskellä tehtävälle kehittämistyölle. Kehittämistyön prosessi noudatti Design Councilin tuplatimantti -mallia. Tutki-vaiheen tiedonkeruu toteutettiin työpajan sekä haastattelujen avulla. Kehitä-vaiheessa ratkaisuja ideoitiin yhteissuunnittelun työpajassa ja jatkokehitettiin palautetta keräämällä.
Kehittämistyön lopputulos oli keskustelumalli työntekijän ja esihenkilön välille. Keskustelumallin konsepti sisältää keskustelun prosessikuvauksen, keskustelulomakkeen sekä työntekijän työkalut keskustelun teemojen itsenäiseen pohdintaan. Malli luo struktuuria esihenkilön ja työntekijän väliseen vuorovaikutukseen ja mallin avulla yhteisissä keskusteluissa voidaan keskittyä työntekijän arvonmuodostuksen kannalta keskeisiin asioihin.
Kehittämistyön lopputuloksena laadittu keskustelumalli on muotoiltu juuri toimeksiantajan organisaation tilanteeseen, jossa työntekijöiden jaksamisen ja motivaation tukeminen todettiin tärkeäksi. Keskustelumallia on mahdollista hyödyntää tuotannollisin ja taloudellisin perustein tapahtuvien irtisanomisten yhteydessä myös muissa organisaatioissa. Keskustelumalli on sovellettavissa myös muihin tilanteisiin sillä edellytyksellä, että organisaatio tekee työntekijäkokemukseen vaikuttavista elementeistä selvityksen ja valitsee keskustelun teemat tukemaan näitä.