Tekoälyn hyödyntäminen perehdytysprosessissa
Kuusisto, Kim (2024)
Kuusisto, Kim
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061823251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061823251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa tekoälyn potentiaalia perehdytysprosessin kehittämisessä. Tutkimuskysymyksenä on, millä tavoin tekoälyä voidaan hyödyntää perehdytyksen laadun parantamiseksi. Työ tarjoaa arvokasta tietoa organisaatioille eri toimialoilla, jotka tarjoavat perehdytystä. Sen havainnot ovat hyödyllisiä paitsi työnantajille ja työntekijöille, myös opiskelijoille, jotka haluavat syventää ymmärrystään tekoälystä ja sen soveltamisesta perehdytysprosesseissa. Työssä on perehdytty laajasti tekoälyä ja perehdytystä käsittelevään lähdekirjallisuuteen, ja se tarjoaa kattavan analyysin tekoälyn mahdollisuuksista ja haasteista perehdytyksessä.
Tulosten perusteella tekoälyllä on huomattava potentiaali parantaa perehdytysprosessin laatua, kun sitä käytetään oikein ja vastuullisesti. Tekoälyn hyödyt ilmenevät erityisesti koulutusmateriaalien rikastamisessa ja monipuolistamisessa, mikä mahdollistaa erilaisten oppimistapojen huomioimisen. Lisäksi tekoäly voi tukea henkilöitä, joilla on oppimisvaikeuksia tai esimerkiksi näkörajoitteita, ja siten edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta perehdytyksessä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoäly tarjoaa merkittäviä etuja perehdytysprosessin yksilöllistämisessä ja yksilöllisten tarpeiden huomioimisessa. Tekoälyn käyttöön liittyy kuitenkin merkittäviä eettisiä näkökulmia, jotka on otettava tarkasti huomioon. Erityisesti datan käytön eettisyyteen ja lainsäädäntöön liittyvät seikat ovat keskeisiä tekoälyn vastuullisen ja kestävän käytön varmistamisessa perehdytyksessä.
Tulosten perusteella tekoälyllä on huomattava potentiaali parantaa perehdytysprosessin laatua, kun sitä käytetään oikein ja vastuullisesti. Tekoälyn hyödyt ilmenevät erityisesti koulutusmateriaalien rikastamisessa ja monipuolistamisessa, mikä mahdollistaa erilaisten oppimistapojen huomioimisen. Lisäksi tekoäly voi tukea henkilöitä, joilla on oppimisvaikeuksia tai esimerkiksi näkörajoitteita, ja siten edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta perehdytyksessä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekoäly tarjoaa merkittäviä etuja perehdytysprosessin yksilöllistämisessä ja yksilöllisten tarpeiden huomioimisessa. Tekoälyn käyttöön liittyy kuitenkin merkittäviä eettisiä näkökulmia, jotka on otettava tarkasti huomioon. Erityisesti datan käytön eettisyyteen ja lainsäädäntöön liittyvät seikat ovat keskeisiä tekoälyn vastuullisen ja kestävän käytön varmistamisessa perehdytyksessä.