Asiakasprosessin kehittäminen leikkausyksikössä
Vaara, Merja (2025)
Vaara, Merja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061923368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061923368
Tiivistelmä
Terveydenhuollon rakenteiden kustannustehokas kehittäminen on yhteiskunnallisesti merkittävää. Leikkausyksiköt kuuluvat sairaalan kalleimpiin ja eniten resursseja sitoviin toimintoihin, minkä vuoksi leikkaussaliprosessien tehokkuuden parantamisen tulee olla kaikkien sidosryhmien yhteinen tavoite. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää julkisen sektorin sairaalan vatsaelinkirurgian, urologian sekä plastiikka- ja yleiskirurgian päiväkirurgista asiakasprosessia vastaamaan tulevaisuuden tarpeita. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuskysymykset olivat:
1. Miten asiakasprosessia voidaan parantaa Lean-ajattelun avulla leikkausyksikössä?
2. Miten leikkausyksikön asiakasprosessiin liittyviä työnkuvia voidaan optimoida?
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin opinnäytetyön tekijän sairaanhoitajan työkokemusta kehittävän asiakasprosessin eri vaiheista, kirjallisuuskatsauksen tulosta ja moniammatillisessa tiimipalaverissa saatua tietoa. Opinnäyttyön tuloksena syntyi visuaalinen prosessikuva ja sanallinen kehittämisehdotus, joiden avulla voidaan edistää leikkausyksikön toiminnan sujuvuutta, kustannustehokkuutta ja asiakaskokemusta. Kehittämisehdotus tukee yksikön jatkuvaa kehitystä päiväkirurgisena yksikkönä.
1. Miten asiakasprosessia voidaan parantaa Lean-ajattelun avulla leikkausyksikössä?
2. Miten leikkausyksikön asiakasprosessiin liittyviä työnkuvia voidaan optimoida?
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa hyödynnettiin opinnäytetyön tekijän sairaanhoitajan työkokemusta kehittävän asiakasprosessin eri vaiheista, kirjallisuuskatsauksen tulosta ja moniammatillisessa tiimipalaverissa saatua tietoa. Opinnäyttyön tuloksena syntyi visuaalinen prosessikuva ja sanallinen kehittämisehdotus, joiden avulla voidaan edistää leikkausyksikön toiminnan sujuvuutta, kustannustehokkuutta ja asiakaskokemusta. Kehittämisehdotus tukee yksikön jatkuvaa kehitystä päiväkirurgisena yksikkönä.