Näkökulmia DEI-työhön eurooppalaisessa korkeakoulukontekstissa
Rosenholm, Milla (2025)
Rosenholm, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062223399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062223399
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin, miten monimuotoisuutta, yhdenvertaisuutta ja inkluusiota (DEI) edistetään eurooppalaisissa korkeakouluissa. Tavoitteena oli selvittää, minkälaiset tekijät tukevat tai estävät DEI-työtä ja miten se heijastaa laajempia yhteiskunnallisia ja poliittisia kehityssuuntia. Tutkimus kohdistui viiteen eurooppalaiseen PIONEER-allianssiin kuuluvaan korkeakouluun.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluaineistoa täydensi ajankohtainen tutkimuskirjallisuus ja eurooppalaiset politiikkasuositukset, jotka loivat viitekehyksen DEI-työn tarkastelulle korkeakoulukontekstissa.
Tulokset osoittivat, että DEI-työn tila vaihteli merkittävästi korkeakoulujen välillä. Joissakin työ oli strategisesti johdettua ja resursoitua, kun taas toisissa se perustui yksittäisten toimijoiden aktiivisuuteen. Johdon sitoutuminen, osallistavat rakenteet ja vaikuttavuuden arviointi nousivat keskeisiksi menestystekijöiksi. Strateginen tuki ja resurssien kohdentaminen osoittautuivat ratkaiseviksi, ja esihenkilöiden rooli arjen käytäntöjen mahdollistajina korostui.
Tulevaisuuden DEI-työn tueksi tunnistettiin kolme painopistealuetta: Ylikansallista yhteistyötä tulisi vahvistaa yhteisten toimintamallien ja hyvien käytäntöjen jakamiseksi. Mittareita tulisi kehittää sekä laadullisesti että määrällisesti. Lisäksi DEI-teemat olisi hyvä kytkeä osaksi korkeakoulujen kestävän kehityksen strategioita, jolloin ne tukevat sosiaalisen kestävyyden tavoitteita ja vahvistavat työn jatkuvuutta.
Poliittisen ilmapiirin muuttuessa monin paikoin haastavammaksi korkeakoulujen rooli DEI-teemojen edistäjinä korostuu entisestään. PIONEER-allianssi tarjoaa valmiin verkoston, jossa eurooppalaiset korkeakoulut voivat jakaa kokemuksiaan ja kehittää DEI-työhön soveltuvia toimintamalleja yhteistyössä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluaineistoa täydensi ajankohtainen tutkimuskirjallisuus ja eurooppalaiset politiikkasuositukset, jotka loivat viitekehyksen DEI-työn tarkastelulle korkeakoulukontekstissa.
Tulokset osoittivat, että DEI-työn tila vaihteli merkittävästi korkeakoulujen välillä. Joissakin työ oli strategisesti johdettua ja resursoitua, kun taas toisissa se perustui yksittäisten toimijoiden aktiivisuuteen. Johdon sitoutuminen, osallistavat rakenteet ja vaikuttavuuden arviointi nousivat keskeisiksi menestystekijöiksi. Strateginen tuki ja resurssien kohdentaminen osoittautuivat ratkaiseviksi, ja esihenkilöiden rooli arjen käytäntöjen mahdollistajina korostui.
Tulevaisuuden DEI-työn tueksi tunnistettiin kolme painopistealuetta: Ylikansallista yhteistyötä tulisi vahvistaa yhteisten toimintamallien ja hyvien käytäntöjen jakamiseksi. Mittareita tulisi kehittää sekä laadullisesti että määrällisesti. Lisäksi DEI-teemat olisi hyvä kytkeä osaksi korkeakoulujen kestävän kehityksen strategioita, jolloin ne tukevat sosiaalisen kestävyyden tavoitteita ja vahvistavat työn jatkuvuutta.
Poliittisen ilmapiirin muuttuessa monin paikoin haastavammaksi korkeakoulujen rooli DEI-teemojen edistäjinä korostuu entisestään. PIONEER-allianssi tarjoaa valmiin verkoston, jossa eurooppalaiset korkeakoulut voivat jakaa kokemuksiaan ja kehittää DEI-työhön soveltuvia toimintamalleja yhteistyössä.