Ratkaisumyynti : prosessin tukeminen hinnoittelutyökalun avulla
Siltari, Tero (2025)
Siltari, Tero
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062023385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062023385
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten myyntiprosessia ja myynnin vuorovaikutusta kehittämällä kasvatetaan ratkaisumyynnin tuloksia. Työssä tutkittiin ratkaisumyynnin prosessien, asiakaslähtöisyyden ja myynnin työkalujen roolia liiketoiminnassa sekä näiden vaikutusta strategisiin päätöksiin. Työ tehtiin vastauksena kohdeorganisaation kasvaviin vaatimuksiin ymmärtää hinnoittelun ja myyntiprosessien monimutkaisuutta.
Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa teoreettinen viitekehys yhdistettiin toiminnalliseen työhön. Aineistoa kerättiin useista lähteistä, joiden opit tuotiin työpajojen käyttöön. Näiden pohjalta valikoitiin tarkempaan tarkasteluun hinnoittelutyökalu, jota analysoitiin osana myynnin johtamisen periaatteita sekä ratkaisumyynnin prosessia.
Tuloksena havaittiin, että hinnoittelun strategiat ovat keskeisiä yritysten voittojen ja asiakassuhteiden hallinnassa. Työkalut ja asiakasvaikuttamisen menetelmät tarjoavat tehokkaita keinoja myyntiprosessien optimointiin ja auttavat todentamaan muuttujia. Hinnoittelutyökalu osoittautui onnistuneeksi työkaluksi, joka vastaa asetettuihin vaatimuksiin hinnoittelun ja kannattavuuden mallintamisessa. Johtopäätöksenä voidaan todeta hinnoittelun olevan aiempaa läpinäkyvämpi ja helpommin hallittavissa, mutta kuitenkin työkalun kehittämistä on syytä jatkaa muuttuvassa ympäristössä.
Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa teoreettinen viitekehys yhdistettiin toiminnalliseen työhön. Aineistoa kerättiin useista lähteistä, joiden opit tuotiin työpajojen käyttöön. Näiden pohjalta valikoitiin tarkempaan tarkasteluun hinnoittelutyökalu, jota analysoitiin osana myynnin johtamisen periaatteita sekä ratkaisumyynnin prosessia.
Tuloksena havaittiin, että hinnoittelun strategiat ovat keskeisiä yritysten voittojen ja asiakassuhteiden hallinnassa. Työkalut ja asiakasvaikuttamisen menetelmät tarjoavat tehokkaita keinoja myyntiprosessien optimointiin ja auttavat todentamaan muuttujia. Hinnoittelutyökalu osoittautui onnistuneeksi työkaluksi, joka vastaa asetettuihin vaatimuksiin hinnoittelun ja kannattavuuden mallintamisessa. Johtopäätöksenä voidaan todeta hinnoittelun olevan aiempaa läpinäkyvämpi ja helpommin hallittavissa, mutta kuitenkin työkalun kehittämistä on syytä jatkaa muuttuvassa ympäristössä.