Brändin rakentaminen TikTokissa : markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle Soufit
Kankaanpää, Sofia (2025)
Kankaanpää, Sofia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062423456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062423456
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma hyvinvointialan aloittelevalle yritykselle, TikTok-alustaa hyödyntäen. Työ tehtiin toimeksiantona Soufitille ja sen taustalla oli tarve kehittää näkyvyyttä, vahvistaa brändiä ja lisätä asiakashankintaa sosiaalisen median keinoin ilman maksettua mainontaa. TikTok valikoitui kanavaksi sen nopeasti kasvaneen käyttäjäkunnan, algoritmipohjaisen sisällönjakelun ja kustannustehokkuuden vuoksi. Työssä tarkasteltiin myös, miten TikTokin ominaisuuksia voidaan hyödyntää henkilöbrändin rakentamisessa hyvinvointialalla.
Työ toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena. Aineistona käytettiin TikTokin nykyisiä käytäntöjä, algoritmien toimintalogiikkaa, hyvinvointialan trendejä sekä toimeksiantajan tilianalyysiä. Sisällöntuotannon strategia rakennettiin sisältöpilareiden ja julkaisukalenterin avulla. Lisäksi laadittiin SWOT-analyysi, joka toi esiin Soufitin nykytilan, vahvuudet ja kehityskohteet. Menetelminä käytettiin kohderyhmätarkastelua, kilpailija-analyysia sekä alustakohtaista sisältöstrategian suunnittelua.
Työn tuloksena Soufitille muodostettiin selkeä ja käytännönläheinen TikTok- markkinointisuunnitelma, joka sisältää sisältöteemat, julkaisurytmin ja suositukset vuorovaikutteisuuteen sekä ostopolun tukemiseen.
Työ toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena. Aineistona käytettiin TikTokin nykyisiä käytäntöjä, algoritmien toimintalogiikkaa, hyvinvointialan trendejä sekä toimeksiantajan tilianalyysiä. Sisällöntuotannon strategia rakennettiin sisältöpilareiden ja julkaisukalenterin avulla. Lisäksi laadittiin SWOT-analyysi, joka toi esiin Soufitin nykytilan, vahvuudet ja kehityskohteet. Menetelminä käytettiin kohderyhmätarkastelua, kilpailija-analyysia sekä alustakohtaista sisältöstrategian suunnittelua.
Työn tuloksena Soufitille muodostettiin selkeä ja käytännönläheinen TikTok- markkinointisuunnitelma, joka sisältää sisältöteemat, julkaisurytmin ja suositukset vuorovaikutteisuuteen sekä ostopolun tukemiseen.