Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Markkina-analyysi : lounas ja aamiaisravintolat Espoossa

Puustinen, Taru (2025)

 
Avaa tiedosto
Puustinen_Taru.pdf (1.122Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Puustinen, Taru
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523466
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin Espoon Kauklahden markkinatilannetta uuden lounas- ja aamiaisravintolan perustamista varten. Työn tavoitteena oli selvittää, onko uuden lounas- ja aamiaisravintolan avaaminen alueelle kannattavaa, ja tarjota toimeksiantajalle tietoa alueen markkinarakenteesta, kilpailutilanteesta sekä kohderyhmän tarpeista liiketoimintasuunnitelman tueksi.
Työn toiminallisissa osuuksissa hyödynnettiin kolmea keskeistä menetelmää: tiedonkeruuta, havainnointia sekä kyselyä. Kilpailija-analyysi toteutettiin havainnoimalla ja tiedonkeruulla, ja kohderyhmäanalyysi toteutettiin kyselynä, johon saatiin 92 vastausta. Analyysien avulla kartoitettiin alueen nykyistä tarjontaa ja asiakkaiden tarpeita.
Tuloksista ilmeni, että alueella ei tällä hetkellä ole ravintolaa, joka yhdistäisi terveellisyyden, laadukkuuden ja kattavat aukioloajat lounasaikaan. Kyselyyn vastanneet toivat esiin selkeän tarpeen laadukkaille ja terveellisille lounasvaihtoehdoille sekä monipuolisemmalle ravintolatarjonnalle. Kilpailija-analyysi puolestaan osoitti, että kilpailijat painottuvat eri osa-alueille, eikä toimeksiantajan liikeideaa vastaavaa konseptia ole tarjolla.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että markkinarako on olemassa ja uuden ravintolan perustaminen alueelle vaikuttaa perustellulta. Uuden toimijan kilpailueduksi nähtiin sen terveellisyys ja laadukas palvelukonsepti. Markkinatilanteen muutoksia tulisi kuitenkin seurata aktiivisesti, jotta kilpailuetu säilyy.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste