Työhyvinvoinnin kehittäminen henkilöstövuokrausyrityksessä
Vanhanen, Annukka (2025)
Vanhanen, Annukka
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523468
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä muun muassa kuljetus-, logistiikka- ja maansiirtoalalla toimivalle henkilöstövuokrausyritykselle. Toimeksiantaja pysyy anonyymina. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa toimeksiantajalle työhyvinvointikysely, ja lisätavoitteena on tehdä kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Se tarjoaa myös tietoa työhyvinvoinnin parantamisesta. Opinnäytetyön tavoite parantaa työntekijöiden työhyvinvointia ja työntekijäkokemusta, mikä edistää toimeksiantajan liiketoimintaa.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu työhyvinvointia ja työhyvinvoinnin mittaamista käsittelevästä kirjallisuudesta. Teoria perustuu työhyvinvointiin sekä työhyvinvoinnin mittaamiseen ja kehittämiseen. Lähteinä käytettiin painettua kirjallisuutta sekä e-kirjoja.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin Microsoft Forms -pohjalle laadittua kyselytutkimusta, joka sisälsi sekä avoimia (3) että suljettuja kysymyksiä (4 taustatietokysymystä ja 22 työhyvinvointikysymystä). Suljetuissa kysymyksissä käytettiin Likert-asteikollista viisiportaista muuttujaa, josta saatiin määrällistä tutkimusaineistoa. Avointen kysymysten analysointiin käytin laadullisia menetelmiä. Kyselyyn vastasi 29 työntekijää.
Tuloksissa nousivat esiin työhyvinvoinnin haasteina työn fyysinen rasittavuus sekä pitkät työvuorot. Avoimissa kysymyksissä työntekijät toivoivat parannusta mm. työvaatteisiin, käytettyyn kalustoon ja palkkoihin. Liikunta- ja kulttuurisetelit sekä erilaiset tapahtumat olivat toivottuja. Myös vuorovaikutukseen sekä asiakasyrityksen että toimeksiantajan kanssa toivottiin parannusta. Kehittämisehdotukset kohdistuivat toimeksiantajan ja asiakasyritysten väliseen tiedonkulkuun, palkitsemiseen ja vuorovaikutukseen työntekijöiden kanssa.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu työhyvinvointia ja työhyvinvoinnin mittaamista käsittelevästä kirjallisuudesta. Teoria perustuu työhyvinvointiin sekä työhyvinvoinnin mittaamiseen ja kehittämiseen. Lähteinä käytettiin painettua kirjallisuutta sekä e-kirjoja.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin Microsoft Forms -pohjalle laadittua kyselytutkimusta, joka sisälsi sekä avoimia (3) että suljettuja kysymyksiä (4 taustatietokysymystä ja 22 työhyvinvointikysymystä). Suljetuissa kysymyksissä käytettiin Likert-asteikollista viisiportaista muuttujaa, josta saatiin määrällistä tutkimusaineistoa. Avointen kysymysten analysointiin käytin laadullisia menetelmiä. Kyselyyn vastasi 29 työntekijää.
Tuloksissa nousivat esiin työhyvinvoinnin haasteina työn fyysinen rasittavuus sekä pitkät työvuorot. Avoimissa kysymyksissä työntekijät toivoivat parannusta mm. työvaatteisiin, käytettyyn kalustoon ja palkkoihin. Liikunta- ja kulttuurisetelit sekä erilaiset tapahtumat olivat toivottuja. Myös vuorovaikutukseen sekä asiakasyrityksen että toimeksiantajan kanssa toivottiin parannusta. Kehittämisehdotukset kohdistuivat toimeksiantajan ja asiakasyritysten väliseen tiedonkulkuun, palkitsemiseen ja vuorovaikutukseen työntekijöiden kanssa.