Markkinointistrategian kokoaminen yhdistykselle
Koskenniska, Helmi (2025)
Koskenniska, Helmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025072823692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025072823692
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä konseptoitiin markkinointistrategia alueelliselle yleishyödylliselle yhdistykselle. Strategian tavoitteena on auttaa yhdistystä kohdentamaan markkinointinsa tehokkaasti ja saavuttamaan asetetut tavoitteet. Markkinointistrategia sisältää johdannon, trendianalyysin, tavoitteet, SMART-tavoitteet, vision, mission, brändin, markkinointikanavat, asiakkaat, asiakassegmentit, asiakasprofiilit, palvelupolut, budjetin, markkinoinnin SWOT-analyysin sekä markkinoinnin toteutuksen ja seurannan.
Työn tavoitteena oli tuottaa selkeä ja käytännöllinen strateginen kokonaisuus, jota yhdistys voi jatkossa hyödyntää ja muokata tarpeidensa mukaan. Toimeksiantajalla oli valmiina asiakassegmentit, palvelupolut ja vuosikello, joita hyödynnettiin strategian rakentamisessa.
Tietoperustana käytettiin kirjallisuutta strategisesta markkinoinnista ja yhdistystoiminnasta. Menetelminä käytettiin havainnointia, kokouksiin osallistumista sekä aineiston keruuta sähköpostitse. Tuloksena syntyi konkreettinen ja sovellettavissa oleva markkinointistrategia, joka tukee yhdistyksen toimintaa ja kehitystä.
Strategian avulla yhdistys voi selkeyttää markkinoinnin tavoitteita ja toimenpiteitä, tehostaa sisäistä viestintää ja parantaa resurssien kohdentamista. Ketterän markkinoinnin periaatteet tarjoavat joustavan ja arvolähtöisen toimintatavan markkinointityön järjestämiseksi.
Työn tavoitteena oli tuottaa selkeä ja käytännöllinen strateginen kokonaisuus, jota yhdistys voi jatkossa hyödyntää ja muokata tarpeidensa mukaan. Toimeksiantajalla oli valmiina asiakassegmentit, palvelupolut ja vuosikello, joita hyödynnettiin strategian rakentamisessa.
Tietoperustana käytettiin kirjallisuutta strategisesta markkinoinnista ja yhdistystoiminnasta. Menetelminä käytettiin havainnointia, kokouksiin osallistumista sekä aineiston keruuta sähköpostitse. Tuloksena syntyi konkreettinen ja sovellettavissa oleva markkinointistrategia, joka tukee yhdistyksen toimintaa ja kehitystä.
Strategian avulla yhdistys voi selkeyttää markkinoinnin tavoitteita ja toimenpiteitä, tehostaa sisäistä viestintää ja parantaa resurssien kohdentamista. Ketterän markkinoinnin periaatteet tarjoavat joustavan ja arvolähtöisen toimintatavan markkinointityön järjestämiseksi.