Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö ammatillisena kuntoutusohjaajana
Vertala, Sari (2025)
Vertala, Sari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025071223629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025071223629
Tiivistelmä
Tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella ammatillisen kuntoutusohjaajan työnkuvaa ja löytää oman työnsuunnittelun kautta keinoja parempaan jaksamiseen ja työnkuormittavuuden tunteen tasapainottamiseen. Tavoitteenani on tämän päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön kautta pohtia asiakkaiden enimmäismäärän sekä välittömän ja välillisen asiakastyön määrän vaikutusta työnkuormittavuuden tunteeseen. Toteutin opinnäytetyön yksi Suomen suurimmista terveydenhuollon yrityksistä.
Päiväkirjaopinnäytetyössä kuvataan työtehtäviä kahdeksan viikon aikana. Jokaisen viikon lopuksi viikkoanalyysissä analysoidaan ammattikirjallisuuteen pohjautuen viikon aikana esille nousseita aiheita ja pohditaan asiakastyöajan eli ATA%, sekä asiakasmäärän kautta sen viikon kuormittavuutta sekä keinoja työmäärän tasaamiseen.
Asiakastyöaikatavoite on 60 % työajasta. Asiakastyöajan seuranta eli ATA% on hyvä vyöväline, jonka avulla näkee, onko saavuttanut asiakastyöajalle asetetut tavoitteet. ATA% ei kuitenkaan kuvaa suoraan työviikon kuormittavuutta. ATA% ollessa korkea, voi hallinnan tunne työssä on kuitenkin hyvä, jos asiat sujuvat suunnitellusti. Viikoilla, joilla ATA% on matala voi työpäivät kuitenkin kokea kuormittaviksi, jos niinä päivinä on paljon sellaista välitöntä asiakastyötä, jota toimeksiantaja ei huomio ATA%. Päiväkirjaopinnäytetyön perusteella asiakasmäärällä on vaikutusta työn kuormittavuuden tunteeseen.
Päiväkirjaopinnäytetyössä kuvataan työtehtäviä kahdeksan viikon aikana. Jokaisen viikon lopuksi viikkoanalyysissä analysoidaan ammattikirjallisuuteen pohjautuen viikon aikana esille nousseita aiheita ja pohditaan asiakastyöajan eli ATA%, sekä asiakasmäärän kautta sen viikon kuormittavuutta sekä keinoja työmäärän tasaamiseen.
Asiakastyöaikatavoite on 60 % työajasta. Asiakastyöajan seuranta eli ATA% on hyvä vyöväline, jonka avulla näkee, onko saavuttanut asiakastyöajalle asetetut tavoitteet. ATA% ei kuitenkaan kuvaa suoraan työviikon kuormittavuutta. ATA% ollessa korkea, voi hallinnan tunne työssä on kuitenkin hyvä, jos asiat sujuvat suunnitellusti. Viikoilla, joilla ATA% on matala voi työpäivät kuitenkin kokea kuormittaviksi, jos niinä päivinä on paljon sellaista välitöntä asiakastyötä, jota toimeksiantaja ei huomio ATA%. Päiväkirjaopinnäytetyön perusteella asiakasmäärällä on vaikutusta työn kuormittavuuden tunteeseen.