Ruotsin kielen käytännön harjoitus bioanalyytikkokoulutuksessa : artikkelimuotoinen opinnäytetyö
Sjöblom, Freja (2025)
Sjöblom, Freja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082624170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082624170
Tiivistelmä
Ruotsin kielen taito on olennainen osa bioanalyytikon ammatillista osaamista Suomessa, jossa kaksikielisyys on arkipäivää. Tämän työn tavoitteena oli kehittää käytännönläheinen harjoitus, jonka avulla bioanalyytikko-opiskelijat voivat harjoitella ruotsin kielen käyttöä autenttisissa potilastilanteissa. Harjoitus keskittyi erityisesti näytteenottoon, sydänfilmin rekisteröintiin ja virtsanäytteen ohjaamiseen.
Artikkeli toimii liitteenä ja kuvaa harjoituksen toteutuksen, opiskelijapalautteen ja teoreettisen taustan. Työn keskeisenä lähtökohtana oli opiskelijoiden tarve lisätä ruotsin kielen käyttöä käytännön tilanteissa. Harjoitus sai positiivista palautetta osallistujilta ja sen todettiin tukevan ammatillisen kielitaidon kehittymistä.
Opinnäytetyö sisältää artikkelin lisäksi reflektioluvun sekä opiskelijan oman kuvauksen oppimisprosessista. Näissä pohditaan prosessin etenemistä, harjoituksen suunnittelua ja toteutusta sekä työn merkitystä opiskelijan ammatilliselle kasvulle.
Artikkeli toimii liitteenä ja kuvaa harjoituksen toteutuksen, opiskelijapalautteen ja teoreettisen taustan. Työn keskeisenä lähtökohtana oli opiskelijoiden tarve lisätä ruotsin kielen käyttöä käytännön tilanteissa. Harjoitus sai positiivista palautetta osallistujilta ja sen todettiin tukevan ammatillisen kielitaidon kehittymistä.
Opinnäytetyö sisältää artikkelin lisäksi reflektioluvun sekä opiskelijan oman kuvauksen oppimisprosessista. Näissä pohditaan prosessin etenemistä, harjoituksen suunnittelua ja toteutusta sekä työn merkitystä opiskelijan ammatilliselle kasvulle.