Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma pienyritykselle
Karvinen, Jasmin (2025)
Karvinen, Jasmin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082624147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025082624147
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda pienyritykselle toimiva ja kattava sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön tuotos keskittyy sosiaalisen median markkinointiin ja sen suunnitteluun. Yrityksen työntekijöillä ei ole ollut aiempaa kokemusta suunnitelmallisesta sosiaalisen median markkinoinnista. Opinnäytetyön tuotos on vain toimeksiantajan sisäiseen käyttöön.
Työn aiheet käsitellään ensin teorialuvuissa, jotka pohjustavat opinnäytetyön toiminnallista tuotosta. Opinnäytetyön teoreettinen osuus rakentuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa tarkastellaan digitaalista markkinointia kokonaisuutena, jossa käydään läpi yleisellä tasolla mitä digitaalinen markkinointi on ja alaluvuissa syvennytään digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin. Toinen pääluku käsittelee sosiaalisen median markkinointia. Pääluvussa käydään läpi mitä sosiaalisen median markkinointi on ja mitkä kanavat ovat eniten käytettyjä. Alaluvuissa esitellään sosiaalisen median markkinoinnin keskeisiä osa-alueita, jotka ovat tuotoksen kannalta oleellisia.
Toiminnallisessa osuudessa kartoitetaan toimeksiantajan nykytilanne, kilpailijat ja esitellään valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön tuotoksen sisältö ja valinnat pohjautuvat teorialukuihin ja toimeksiantajan haastatteluun. Valmiiseen sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan sisältyy tilanneanalyysi, tavoitteet, sisältöstrategia, mittaaminen ja seuranta, sisältösuunnitelma sekä markkinoinnin vuosikello. Lopullinen tuotos tarjoaa toimeksiantajalle perustan sosiaalisen median markkinointisuunnitelmille. Tuotos on tärkeä toimeksiantajalle, koska sen avulla yrityksen on helpompi suunnitella markkinointia systemaattisemmin ja suunnittelemaan toimenpiteitä pitkäjänteisesti.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa tarkastellaan koko työn kokonaisuutta ja oppimisprosessia. Työssä ei arvioida tuotoksen käytännön onnistumista, sillä sen todellisessa hyödynnettävyydessä ja onnistumisen mittaamisessa menee useita kuukausia.
Työn aiheet käsitellään ensin teorialuvuissa, jotka pohjustavat opinnäytetyön toiminnallista tuotosta. Opinnäytetyön teoreettinen osuus rakentuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa tarkastellaan digitaalista markkinointia kokonaisuutena, jossa käydään läpi yleisellä tasolla mitä digitaalinen markkinointi on ja alaluvuissa syvennytään digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin. Toinen pääluku käsittelee sosiaalisen median markkinointia. Pääluvussa käydään läpi mitä sosiaalisen median markkinointi on ja mitkä kanavat ovat eniten käytettyjä. Alaluvuissa esitellään sosiaalisen median markkinoinnin keskeisiä osa-alueita, jotka ovat tuotoksen kannalta oleellisia.
Toiminnallisessa osuudessa kartoitetaan toimeksiantajan nykytilanne, kilpailijat ja esitellään valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön tuotoksen sisältö ja valinnat pohjautuvat teorialukuihin ja toimeksiantajan haastatteluun. Valmiiseen sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaan sisältyy tilanneanalyysi, tavoitteet, sisältöstrategia, mittaaminen ja seuranta, sisältösuunnitelma sekä markkinoinnin vuosikello. Lopullinen tuotos tarjoaa toimeksiantajalle perustan sosiaalisen median markkinointisuunnitelmille. Tuotos on tärkeä toimeksiantajalle, koska sen avulla yrityksen on helpompi suunnitella markkinointia systemaattisemmin ja suunnittelemaan toimenpiteitä pitkäjänteisesti.
Opinnäytetyön viimeisessä luvussa tarkastellaan koko työn kokonaisuutta ja oppimisprosessia. Työssä ei arvioida tuotoksen käytännön onnistumista, sillä sen todellisessa hyödynnettävyydessä ja onnistumisen mittaamisessa menee useita kuukausia.