Aistitiedon käsittelyn vaikeudet lasten fysioterapiassa
Hihnala, Iina; Tikkanen, Iisa (2025)
Hihnala, Iina
Tikkanen, Iisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090324393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090324393
Tiivistelmä
Sensorinen integraatio tarkoittaa aistitiedon käsittelyn ja säätelyn neurologista prosessia. Aivot jäsentävät ais
titietoa tuottaakseen tarkoituksenmukaisia toimintareaktioita ja käyttäytymistä. Prosessi tapahtuu aivoissa ta
vallisesti automaattisesti ja tiedostamatta. Sensorisessa integraatiossa voi olla myös haasteita, jotka ilmenevät
monin eri tavoin. Tällöin aistimuksiin ei pysty reagoimaan tarkoituksenmukaisesti.
Haasteet vaikuttavat kokonaisvaltaisesti elämän joka osa-alueella. Haasteet ilmenevät käytöksessä aistiyli
herkkyytenä, -aliherkkyytenä sekä aistimushakuisena toimintana. Yleensä haasteet ilmenevät järjestelmälli
sesti jokaisen aistin osalta samalla tavoin, mutta on mahdollista, että henkilö reagoi esimerkiksi joihinkin aisti
muksiin yliherkästi mutta toisiin heikosti.
Tarkoituksenamme oli tuottaa kehittämistyönä sähköinen oppimateriaali aistitiedon käsittelyn vaikeuksista las
ten fysioterapiassa. Tavoitteena oli, että oppimateriaalin avulla fysioterapeuttiopiskelijat saavat tietoa sensori
sesta integraatiosta ja siitä, miten se voidaan huomioida fysioterapiassa.
Toimeksiantaja oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Tarve oli noussut käytännöstä: aistisäätelyn vaikeudet ovat
tänä päivänä melko yleisiä lapsilla, mutta aiheesta ei vielä ollut olemassa oppimateriaalia. Tuotimme sähköi
sen oppimateriaalin Moodle-alustalle. Tuotos sisälsi teoriaosuuden, jonka jälkeen oppimista mitattiin tentin
muodossa. Materiaalia testattiin fysioterapeuttiopiskelijoilla ja sitä muokattiin saadun palautteen mukaan.
titietoa tuottaakseen tarkoituksenmukaisia toimintareaktioita ja käyttäytymistä. Prosessi tapahtuu aivoissa ta
vallisesti automaattisesti ja tiedostamatta. Sensorisessa integraatiossa voi olla myös haasteita, jotka ilmenevät
monin eri tavoin. Tällöin aistimuksiin ei pysty reagoimaan tarkoituksenmukaisesti.
Haasteet vaikuttavat kokonaisvaltaisesti elämän joka osa-alueella. Haasteet ilmenevät käytöksessä aistiyli
herkkyytenä, -aliherkkyytenä sekä aistimushakuisena toimintana. Yleensä haasteet ilmenevät järjestelmälli
sesti jokaisen aistin osalta samalla tavoin, mutta on mahdollista, että henkilö reagoi esimerkiksi joihinkin aisti
muksiin yliherkästi mutta toisiin heikosti.
Tarkoituksenamme oli tuottaa kehittämistyönä sähköinen oppimateriaali aistitiedon käsittelyn vaikeuksista las
ten fysioterapiassa. Tavoitteena oli, että oppimateriaalin avulla fysioterapeuttiopiskelijat saavat tietoa sensori
sesta integraatiosta ja siitä, miten se voidaan huomioida fysioterapiassa.
Toimeksiantaja oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Tarve oli noussut käytännöstä: aistisäätelyn vaikeudet ovat
tänä päivänä melko yleisiä lapsilla, mutta aiheesta ei vielä ollut olemassa oppimateriaalia. Tuotimme sähköi
sen oppimateriaalin Moodle-alustalle. Tuotos sisälsi teoriaosuuden, jonka jälkeen oppimista mitattiin tentin
muodossa. Materiaalia testattiin fysioterapeuttiopiskelijoilla ja sitä muokattiin saadun palautteen mukaan.