Vastasyntyneiden lääkehoidon osaajaksi – virtuaalisen oppimisen mahdollisuudet
Hemmoranta, Minna; Kytökangas, Anette; Lempeä, Fanni; Pöyskö, Anne-Maria (2025)
Hemmoranta, Minna
Kytökangas, Anette
Lempeä, Fanni
Pöyskö, Anne-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025090594611
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025090594611
Tiivistelmä
Vastasyntyneiden lääkehoito vaatii erityistä tarkkaavaisuutta, koska heidän farmakokinetiikkansa ja -dynamiikkansa eroavat merkittävästi aikuisista. Myös off label -lääkemääräykset ovat yleisiä, mikä lisää lääkevirheiden riskiä. Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön tutkinto-ohjelman opiskelijat kehittivät opinnäytetyönä virtuaalisen oppimistehtävän, jossa yhdistyvät 360°-oppimisympäristö ja Horror Room -menetelmä. Virtuaalinen oppimistehtävä tarjoaa kustannustehokkaan ja innovatiivisen vaihtoehdon vastasyntyneiden lääkehoidon osaamisen kehittämiseen turvallisessa ympäristössä. Harjoitteleminen toteutuu virtuaalisella oppimisalustalla, mikä tukee joustavaa ja ajasta riippumatonta oppimista. Virtuaalinen oppimistehtävä edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkehoidon osaamisen kehittämistä ja potilasturvallisuuden varmistamista.