B2B-myyntiprosessi ja myynnin KPI-mittarit
Lappalainen, Roni (2025)
Lappalainen, Roni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090524466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090524466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata B2B-myyntiprosessin vaiheet ja tarkastella myynnin mittaamisen merkitystä pk-yrityksen näkökulmasta. Työ on suunnattu erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille, joilla myynnin onnistuminen ja resurssien tehokas käyttö ovat ratkaisevassa asemassa.
Teoreettinen viitekehys rakentuu myyntiprosessin vaiheista prospektoinnista asiakassuhteen jälkihoitoon sekä keskeisimmistä myynnin KPI-mittareista, kuten liidien määrästä, konversioprosentista ja myyntisyklin pituudesta. Teorian lisäksi työssä hyödynnettiin kirjoittajan omaa myyntikokemusta sekä kahden pk-yrityksen edustajan haastatteluja. Haastateltavat toivat esiin näkemyksiä siitä, miten prosessi ja mittarit näyttäytyvät käytännön arjessa ja missä määrin ne tukevat yrityksen kasvua ja asiakassuhteiden kehittämistä.
Tulosten perusteella myyntiprosessin onnistuminen edellyttää jokaisen vaiheen huolellista toteuttamista sekä mittareiden käyttöä toiminnan ohjaamisessa. Haastattelut vahvistivat teoreettisen tarkastelun havaintoja, mutta toivat esille myös haasteita, kuten mittaroinnin raskauden, raportoinnin vaikeaselkoisuuden ja sen, että prosessia ei aina noudateta systemaattisesti. Kehitystarpeina nousivat esiin prospektoinnin systematisointi, asiakastyytyväisyyden korostaminen ja mittarien esittämisen selkeyttäminen.
Teoreettinen viitekehys rakentuu myyntiprosessin vaiheista prospektoinnista asiakassuhteen jälkihoitoon sekä keskeisimmistä myynnin KPI-mittareista, kuten liidien määrästä, konversioprosentista ja myyntisyklin pituudesta. Teorian lisäksi työssä hyödynnettiin kirjoittajan omaa myyntikokemusta sekä kahden pk-yrityksen edustajan haastatteluja. Haastateltavat toivat esiin näkemyksiä siitä, miten prosessi ja mittarit näyttäytyvät käytännön arjessa ja missä määrin ne tukevat yrityksen kasvua ja asiakassuhteiden kehittämistä.
Tulosten perusteella myyntiprosessin onnistuminen edellyttää jokaisen vaiheen huolellista toteuttamista sekä mittareiden käyttöä toiminnan ohjaamisessa. Haastattelut vahvistivat teoreettisen tarkastelun havaintoja, mutta toivat esille myös haasteita, kuten mittaroinnin raskauden, raportoinnin vaikeaselkoisuuden ja sen, että prosessia ei aina noudateta systemaattisesti. Kehitystarpeina nousivat esiin prospektoinnin systematisointi, asiakastyytyväisyyden korostaminen ja mittarien esittämisen selkeyttäminen.