Yhteistyökumppanistrategian kehittäminen Hyvinkään Jää-Ahmojen edustusjoukkueelle
Pajunen, Juho (2025)
Pajunen, Juho
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090724489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090724489
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yhteistyökumppanistrategia Hyvinkään Jää-Ahmojen edustusjoukkueelle. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia odotuksia ja toiveita nykyisillä, sekä potentiaalisilla yhteistyökumppaneilla on ja miten seura voisi parantaa kumppanuustoimintaansa. Hyötyjinä ovat erityisesti toimeksiantajaseura Jää-Ahmojen edustusjoukkue, mutta myös muut vastaavan kokoiset urheiluseurat voivat soveltaa työn tuloksia omaan toimintaansa.
Kehittämistehtävänä oli laatia konkreettisia ehdotuksia, joiden avulla seura voi vahvistaa nykyisiä kumppanuuksiaan ja houkutella uusia yrityksiä mukaan. Työssä tunnistettiin keskeisiä kehityskohteita, kuten selkeästi hinnoitellut sponsoripaketit, viestinnän aktiivisuus sekä tapahtumiin liitettävät verkostoitumismahdollisuudet.
Tietoperusta koostui urheilumarkkinoinnin, sponsoroinnin ja kumppanuusstrategioiden teemoista ja se painottui erityisesti urheiluseuratoiminnan näkökulmaan. Teoriaosuus loi pohjan haastatteluaineiston analysoinnille ja kehittämisehdotusten muodostamiselle.
Menetelmällisesti työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui nykyisiä ja potentiaalisia yhteistyökumppaneita sekä seuran edustaja. Haastattelujen avulla saatiin syvällinen ymmärrys siitä, millaiset asiat vaikuttavat yritysten halukkuuteen lähteä mukaan urheiluyhteistyöhön.
Keskeisiksi tuloksiksi nousivat kumppanuuksien yksilöllinen räätälöinti, yhteistyön jatkuva ylläpito ja aktiivinen yhteydenotto potentiaalisiin kumppaneihin. Tulokset osoittivat, että toimivalla yhteistyöllä on suuri merkitys paitsi taloudellisesti myös yhteisöllisesti. Opinnäytetyössä esitetyt kehittämisehdotukset ovat realistisia ja sovellettavissa suoraan seuran arkeen.
Kehittämistehtävänä oli laatia konkreettisia ehdotuksia, joiden avulla seura voi vahvistaa nykyisiä kumppanuuksiaan ja houkutella uusia yrityksiä mukaan. Työssä tunnistettiin keskeisiä kehityskohteita, kuten selkeästi hinnoitellut sponsoripaketit, viestinnän aktiivisuus sekä tapahtumiin liitettävät verkostoitumismahdollisuudet.
Tietoperusta koostui urheilumarkkinoinnin, sponsoroinnin ja kumppanuusstrategioiden teemoista ja se painottui erityisesti urheiluseuratoiminnan näkökulmaan. Teoriaosuus loi pohjan haastatteluaineiston analysoinnille ja kehittämisehdotusten muodostamiselle.
Menetelmällisesti työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui nykyisiä ja potentiaalisia yhteistyökumppaneita sekä seuran edustaja. Haastattelujen avulla saatiin syvällinen ymmärrys siitä, millaiset asiat vaikuttavat yritysten halukkuuteen lähteä mukaan urheiluyhteistyöhön.
Keskeisiksi tuloksiksi nousivat kumppanuuksien yksilöllinen räätälöinti, yhteistyön jatkuva ylläpito ja aktiivinen yhteydenotto potentiaalisiin kumppaneihin. Tulokset osoittivat, että toimivalla yhteistyöllä on suuri merkitys paitsi taloudellisesti myös yhteisöllisesti. Opinnäytetyössä esitetyt kehittämisehdotukset ovat realistisia ja sovellettavissa suoraan seuran arkeen.