Turvallisuustoimenpiteitä edellyttävien vierailuiden ja tilaisuuksien uhka-arviomallin kehittäminen Helsingin poliisilaitokselle
Lappalainen, Juha (2025)
Lappalainen, Juha
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090824496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025090824496
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin ja muotoiltiin Helsingin poliisilaitokselle turvallisuustoimenpiteitä edellyttävien vierailuiden ja tilaisuuksien uhka-arviomalli.
Mallin kehittämiseksi ja muotoilemiseksi suoritettiin kvalitatiivinen toiminta- ja kehittämistutkimus, joka toteutettiin kirjallisuuskatsauksena sekä haastattelututkimuksena
Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat uhka-arvion keskeisimmät käyttötarpeet Helsingin poliisilaitoksella, mitkä ovat uhka-arvion keskeisimmät arvioitavat teemat sekä minkälaisella asteikolla uhan tasoa arviossa tulisi kuvata.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa kuvataan toimintaympäristön hahmottamiseksi yleisesti poliisihallintoa ja sen tehtäviä sekä kohdeorganisaationa toimivaa Helsingin poliisilaitosta. Kohdeorganisaation osalta keskitytään erityisesti yksiköihin, joilla on keskeinen rooli turvallisuustoimenpiteitä edellyttävien vierailuiden ja tilaisuuksien toteuttamisessa.
Tietoperustana kirjallisuuskatsauksessa käsitellään uhka- ja riskiarviointiin liittyvää terminologiaa sekä perehdytään eri alojen arviointimalleihin. Kirjallisuuskatsauksessa tutkittiin eri alojen arviomallien rakenteita ja elementtejä sekä selvitettiin, olisiko niitä voitu hyödyntää tutkimuksessa kehitetyssä uhka-arviomallissa.
Tutkimuksen tuloksena nimettiin turvallisuustoimenpiteitä edellyttävien vierailuiden ja tilaisuuksien uhka-arvion keskeisimmät arvioitavat teemat sekä todettiin kolmiportainen uhan tasoa kuvaava arviointiasteikko käyttötarkoituksen kannalta toimivimmaksi. Tutkimuksessa ilmeni lisäksi, että uhka-arvion keskeisin käyttötarkoitus Helsingin poliisilaitoksella on toimia päätöksenteon tukena.
Tutkimuksessa todettiin edelleen, että poiketen kirjallisuudessa esitetyistä arviomalleista, vierailuiden ja tilaisuuksien uhka-arviomallissa ei katsota tarpeelliseksi esittää toimenpidesuosituksia tunnistettujen uhkin torjumiseksi tai vähentämiseksi. Helsingin poliisilaitoksella tämän tehtävän katsotaan kuuluvan operatiivisesta toiminnasta vastaavalle taholle.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin ja muotoiltiin Helsingin poliisilaitokselle jäsennelty, toistettava, johdonmukainen, avoin sekä vertailukelpoinen uhka-arviomalli turvallisuustoimenpiteitä edellyttävien vierailuiden ja tilaisuuksien arvioimiseksi. Uhka-arviota pystytään hyödyntämään päätöksenteon tukena ja malli palvelee lisäksi arvion laatijoita, luomalla työntekoa ohjaavan ja jäsentävän työprosessin.
Mallin kehittämiseksi ja muotoilemiseksi suoritettiin kvalitatiivinen toiminta- ja kehittämistutkimus, joka toteutettiin kirjallisuuskatsauksena sekä haastattelututkimuksena
Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä ovat uhka-arvion keskeisimmät käyttötarpeet Helsingin poliisilaitoksella, mitkä ovat uhka-arvion keskeisimmät arvioitavat teemat sekä minkälaisella asteikolla uhan tasoa arviossa tulisi kuvata.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa kuvataan toimintaympäristön hahmottamiseksi yleisesti poliisihallintoa ja sen tehtäviä sekä kohdeorganisaationa toimivaa Helsingin poliisilaitosta. Kohdeorganisaation osalta keskitytään erityisesti yksiköihin, joilla on keskeinen rooli turvallisuustoimenpiteitä edellyttävien vierailuiden ja tilaisuuksien toteuttamisessa.
Tietoperustana kirjallisuuskatsauksessa käsitellään uhka- ja riskiarviointiin liittyvää terminologiaa sekä perehdytään eri alojen arviointimalleihin. Kirjallisuuskatsauksessa tutkittiin eri alojen arviomallien rakenteita ja elementtejä sekä selvitettiin, olisiko niitä voitu hyödyntää tutkimuksessa kehitetyssä uhka-arviomallissa.
Tutkimuksen tuloksena nimettiin turvallisuustoimenpiteitä edellyttävien vierailuiden ja tilaisuuksien uhka-arvion keskeisimmät arvioitavat teemat sekä todettiin kolmiportainen uhan tasoa kuvaava arviointiasteikko käyttötarkoituksen kannalta toimivimmaksi. Tutkimuksessa ilmeni lisäksi, että uhka-arvion keskeisin käyttötarkoitus Helsingin poliisilaitoksella on toimia päätöksenteon tukena.
Tutkimuksessa todettiin edelleen, että poiketen kirjallisuudessa esitetyistä arviomalleista, vierailuiden ja tilaisuuksien uhka-arviomallissa ei katsota tarpeelliseksi esittää toimenpidesuosituksia tunnistettujen uhkin torjumiseksi tai vähentämiseksi. Helsingin poliisilaitoksella tämän tehtävän katsotaan kuuluvan operatiivisesta toiminnasta vastaavalle taholle.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin ja muotoiltiin Helsingin poliisilaitokselle jäsennelty, toistettava, johdonmukainen, avoin sekä vertailukelpoinen uhka-arviomalli turvallisuustoimenpiteitä edellyttävien vierailuiden ja tilaisuuksien arvioimiseksi. Uhka-arviota pystytään hyödyntämään päätöksenteon tukena ja malli palvelee lisäksi arvion laatijoita, luomalla työntekoa ohjaavan ja jäsentävän työprosessin.