Työnjohtajana asiakastarkastuksessa : logistiikkataustasta teolliseen tuotantoon
Hill, Daniel (2025)
Hill, Daniel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091624763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091624763
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen kahden kuukauden ajalta esihenkilötyötä asiakastarkastuksen työnjohtajana teollisessa ympäristössä. Opinnäytetyö toteutettiin kevään 2025 aikana ja päiväkirjaseuranta kattoi kahdeksan viikon ajanjakson viikoilla 19–26.
Työ on kirjoitettu päiväkirjamaisessa muodossa ja sen tavoitteena on reflektoida arjen työtehtäviä, esiin nousseita ilmiöitä, onnistumisia ja haasteita uuden vastuualueen äärellä. Opinnäytetyö tarjoaa henkilökohtaisen näkökulman siihen, millaista on toimia esihenkilönä tilanteessa, jossa oma ammatillinen tausta on vahvasti logistiikan puolelta ja uusi rooli sijoittuu teknisesti vaativaan tuotanto-organisaatioon.
Opinnäytetyössä kuvataan käytännön työn arkea, henkilöstöjohtamisen ulottuvuuksia, resurssienhallintaa, dokumentaation haasteita sekä vuorovaikutuksen merkitystä tiimin johtamisessa. Työ tuo esiin, miten muutosten ja kiireen keskellä esihenkilön tehtävä on mahdollistaa työntekijöiden onnistuminen, ennakoida kuormaa ja huolehtia työn sujuvuudesta. Erityistä huomiota kiinnitetään asiakaskohtaisten työohjeiden selkeyteen, standardien ymmärtämiseen sekä palautteen ja tunnustuksen merkitykseen työyhteisössä.
Opinnäytetyö toimii samalla henkilökohtaisena kasvumatkana ja dokumenttina siitä, millaista on siirtyä logistisista tehtävistä tekniseen esihenkilörooliin, kohdata uutta ja opetella uutta organisaatiokulttuuria. Työ osoittaa, että hyvä johtaminen ei edellytä täydellistä teknistä osaamista heti, vaan kykyä kuunnella, johtaa ihmisiä ja kehittää toimintaa yhdessä tiimin kanssa.
Työ on kirjoitettu päiväkirjamaisessa muodossa ja sen tavoitteena on reflektoida arjen työtehtäviä, esiin nousseita ilmiöitä, onnistumisia ja haasteita uuden vastuualueen äärellä. Opinnäytetyö tarjoaa henkilökohtaisen näkökulman siihen, millaista on toimia esihenkilönä tilanteessa, jossa oma ammatillinen tausta on vahvasti logistiikan puolelta ja uusi rooli sijoittuu teknisesti vaativaan tuotanto-organisaatioon.
Opinnäytetyössä kuvataan käytännön työn arkea, henkilöstöjohtamisen ulottuvuuksia, resurssienhallintaa, dokumentaation haasteita sekä vuorovaikutuksen merkitystä tiimin johtamisessa. Työ tuo esiin, miten muutosten ja kiireen keskellä esihenkilön tehtävä on mahdollistaa työntekijöiden onnistuminen, ennakoida kuormaa ja huolehtia työn sujuvuudesta. Erityistä huomiota kiinnitetään asiakaskohtaisten työohjeiden selkeyteen, standardien ymmärtämiseen sekä palautteen ja tunnustuksen merkitykseen työyhteisössä.
Opinnäytetyö toimii samalla henkilökohtaisena kasvumatkana ja dokumenttina siitä, millaista on siirtyä logistisista tehtävistä tekniseen esihenkilörooliin, kohdata uutta ja opetella uutta organisaatiokulttuuria. Työ osoittaa, että hyvä johtaminen ei edellytä täydellistä teknistä osaamista heti, vaan kykyä kuunnella, johtaa ihmisiä ja kehittää toimintaa yhdessä tiimin kanssa.