Asiakaskuunteluprosessin suunnittelu yrityksessä
Ristimäki, Roope (2025)
Ristimäki, Roope
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025091824809
Tiivistelmä
Tässä työssä kehitettiin asiakaskuuntelun prosessimalli ja asiakastyytyväisyyskyselyt yrityksen eri yksiköille. Työn tavoitteena oli luoda prosessimalli asiakaspalautteen järjestelmälliseksi keräämiseksi ja analysoimiseksi. Prosessimallin avulla yritys pystyy parantamaan tuotteitaan ja palveluitaan.
Työn menetelmistä olennaisin oli palaverit yrityksen eri yksiköiden johtajien ja tiiminvetäjien kanssa. Palavereissa kerättiin tietoa yksiköiden tarpeista ja toiveista asiakaskuuntelun suhteen. Myös asiakastyytyväisyyskyselyiden luominen ja suunnittelu palaverien tiedon ja ZEF kyselytyökalun avulla oli keskeinen menetelmä työn aikana.
Työn tuloksena oli käyttövalmis prosessimalli ja asiakastyytyväisyyskyselyt, jotka mahdollistavat asiakaspalautteen tehokkaan keräämisen ja käsittelyn. Kyselyt suunniteltiin mahdollisimman monipuolisiksi, jotta ne tarjoavat yritykselle arvokasta tietoa yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Työn johtopäätöksenä todettiin, että asiakaslähtöinen ajattelu ja asiakaspalautteen käsittely tuo arvokasta kilpailuetua yritykselle.
Työn menetelmistä olennaisin oli palaverit yrityksen eri yksiköiden johtajien ja tiiminvetäjien kanssa. Palavereissa kerättiin tietoa yksiköiden tarpeista ja toiveista asiakaskuuntelun suhteen. Myös asiakastyytyväisyyskyselyiden luominen ja suunnittelu palaverien tiedon ja ZEF kyselytyökalun avulla oli keskeinen menetelmä työn aikana.
Työn tuloksena oli käyttövalmis prosessimalli ja asiakastyytyväisyyskyselyt, jotka mahdollistavat asiakaspalautteen tehokkaan keräämisen ja käsittelyn. Kyselyt suunniteltiin mahdollisimman monipuolisiksi, jotta ne tarjoavat yritykselle arvokasta tietoa yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Työn johtopäätöksenä todettiin, että asiakaslähtöinen ajattelu ja asiakaspalautteen käsittely tuo arvokasta kilpailuetua yritykselle.