Opintolainojen korkojen muutosten vaikutus yksilöihin : miten finanssialan yritys X voisi lisätä tietoisuutta?
Ekholm, Anna (2025)
Ekholm, Anna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025406
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee opintolainojen korkomuutosten vaikutuksia yksittäisiin lainanottajiin. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä finanssialan yrityksen X kanssa, ja sen tavoitteena oli selvittää, miten korkojen vaihtelut vaikuttavat lainanottajien taloudelliseen tilanteeseen sekä miten finanssialan yritys X voisi lisätä tietoisuutta mahdollisesta korkojen noususta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jota täydennettiin kvantitatiivisilla elementeillä tulosten syvyyden ja luotettavuuden parantamiseksi. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduin haastatteluin, joihin osallistui yhdeksän opintolainaa nostanutta henkilöä.
Tulokset osoittavat, että kaikki vastaajat kokivat korkojen nousun vaikuttaneen taloudelliseen tilanteeseensa jollain tavalla. Vaikutusten suuruus kuitenkin vaihteli, erityisesti sen mukaan, kuinka paljon tietoa vastaajat kokivat saaneensa ennen opintolainan ottamista. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ennakkotiedolla on selkeä yhteys lainanottajien tietoisuuteen ja ymmärrykseen lainan ehdoista. Tulosten pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia finanssialan yrityksen X viestinnän ja asiakasohjauksen tueksi.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jota täydennettiin kvantitatiivisilla elementeillä tulosten syvyyden ja luotettavuuden parantamiseksi. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduin haastatteluin, joihin osallistui yhdeksän opintolainaa nostanutta henkilöä.
Tulokset osoittavat, että kaikki vastaajat kokivat korkojen nousun vaikuttaneen taloudelliseen tilanteeseensa jollain tavalla. Vaikutusten suuruus kuitenkin vaihteli, erityisesti sen mukaan, kuinka paljon tietoa vastaajat kokivat saaneensa ennen opintolainan ottamista. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ennakkotiedolla on selkeä yhteys lainanottajien tietoisuuteen ja ymmärrykseen lainan ehdoista. Tulosten pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia finanssialan yrityksen X viestinnän ja asiakasohjauksen tueksi.