Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Sähköradan virransyötön häiriötilan tiedonkulun automatisointi ATO-junille

Saastamoinen, Matti (2025)

 
Avaa tiedosto
Saastamoinen_Matti.pdf (384.3Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Saastamoinen, Matti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100125464
Tiivistelmä
Tämä on esiselvitystyö digirata hankkeeseen, koskien sähköradalla virransyötön automatisoitua häiriötilanteitten ilmoittamista ATO-junille. ATO (Automatisoitu junien operointi) on raiteella liikkuvien junien järjestelmä, joka mahdollistaa junien optimoidun ja mahdollisimman automaattisen kulun. ATO laskee junalle parhaat mahdolliset kiihdytys- ja jarrutusajat, tehokkaimman ratkaisun voimankäyttöön ja pitää huolen, että juna pysyy aikataulussaan. Työ on opinnäytetyö ja dokumentin alussa käydään läpi sähköradan teoriaa, nykytilannetta ja sen käsitteitä.
Esiselvitys on toteutettu pääsääntöisesti tutkimustyönä eri materiaaleja opiskelemalla sekä oman liikenteenohjaajan työkokemukseni ja hallintajärjestelmien tiedon pohjalta. Käyttökeskuksen osioissa suurimpana tiedonlähteenä on ollut Liikenneviraston sähkörataohje ja käyttökeskusvierailu, jonka toteutin 16.05.2025 Oulun ohjauskeskuksen käyttökeskuksessa. Työn tavoitteena on löytää automatisoitu ratkaisu sähkönsyötön häiriötilanteista ATO-yksiköille ilmoittamiseen.
Työssä tutkittiin, onko mahdollista automatisoida ATO-junille annettava ilmoitus sähkönsyötön heikentymisestä. Kun automatisointi todettiin olevan mahdollinen, mietin, mitä mahdollisuuksia ja kuinka automaattinen järjestelmästä on mahdollista tehdä.
Työ jaoteltiin neljään automaation tasoon: manuaalisyöttö, kevyesti automatisoitu järjestelmä, automatisoitu järjestelmä ja älykäs järjestelmä. Näissä osioissa käytiin läpi, miten nämä ratkaisut toimisivat ja mitä toimenpiteitä ne vaativat toteutuakseen. Osioissa käydään ratkaisuehdotusten hyödyt ja haitat.
Esiselvitystyössä käy ilmi, että automatisoitu järjestelmä on mahdollista toteuttaa mutta se vaatii tuotekehitystä nykyisiin järjestelmiin tai kokonaan uudet järjestelmät liikenteenohjaukselle sekä käyttökeskukselle. Automatisoinnin tasosta riippuen myös henkilökuntaa tulee lisä kouluttaa, mutta koulutus voidaan sisällyttää jo olemassa oleviin pakollisiin koulutuspäiviin tai ne voidaan suorittaa itsenäisesti verkkokoulutusympäristössä. Automatisointi jouduttaa tiedonkulkua ja parantaa rataliikenneturvallisuutta ja olisi tämän vuoksi hyödyllinen jo nykytilanteessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste