Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma hyvinvointialan yritykselle
Savinainen, Elisa (2025)
Savinainen, Elisa
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025100625646
Tiivistelmä
Tämän toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median markkinointia hyvinvointialan yrityksessä. Työn aihe valikoitui työelämälähtöisestä tarpeesta, koska kyseinen yritys ei ole aikaisemmin suunnitellut markkinointiansa. Koettiin tämän työn olevan tarpeessa kehittääkseen erityisesti yrityksen markkinointia. Työn tavoitteena oli laatia yritykselle selkeä ja käytännönläheinen markkinointisuunnitelma, joka tukisi yritystä näkyvyyden lisäämisellä ja auttaisi asiakashankinnassa.
Opinnäytetyö aloitettiin teoriaosuudella, joka koostettiin käyttäen monipuolisesti alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin yleisesti markkinointia ja vaikuttajamarkkinointia. Tämän jälkeen vielä syvennyttiin sosiaaliseen mediaan. Teoriaosuuden lopussa käytiin vielä markkinointisuunni-telman eri vaiheet hyödyntämällä SOSTAC-mallia.
Yrityksen markkinointisuunnitelman vaiheet käytiin läpi SOSTAC-mallin mukaisesti, joka jakautuu kuuteen eri vaiheeseen. Suunnitelma aloitettiin analysoimalla yrityksen nykytilannetta, minkä jälkeen asetettiin konkreettinen ja realistinen tavoite SMART-mallia hyödyntäen. Näiden tietojen pohjalta laadittiin markki-nointistrategia ja yksityiskohtaiset toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Viimeisenä on pohdittu tavoitteisiin sopivat mittarit, joiden avulla voidaan seurata suunnitelman toimivuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena tuli yritykselle konkreettinen markkinointisuunnitelma ja sosiaalisen median vuosikello. Markkinointisuunnitelma tarjoaa selkeät suuntaviivat ja kehitysehdotukset yrityksen sosiaali-sen median hyödyntämiseen ottaen huomioon kohderyhmän tarpeet sekä yrityksen käytettävissä olevat resurssit. Sosiaalisen median vuosikello toimii konkreettisena työkaluna yrityksen markkinointiviestinnän suunnittelussa ja aikataulutuksessa. Näiden pohjalta yrityksen on mahdollista aloittaa sekä kehittää mark-kinointiaan systemaattisesti myös jatkossa.
Opinnäytetyö aloitettiin teoriaosuudella, joka koostettiin käyttäen monipuolisesti alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Teoriaosuudessa käsiteltiin ensin yleisesti markkinointia ja vaikuttajamarkkinointia. Tämän jälkeen vielä syvennyttiin sosiaaliseen mediaan. Teoriaosuuden lopussa käytiin vielä markkinointisuunni-telman eri vaiheet hyödyntämällä SOSTAC-mallia.
Yrityksen markkinointisuunnitelman vaiheet käytiin läpi SOSTAC-mallin mukaisesti, joka jakautuu kuuteen eri vaiheeseen. Suunnitelma aloitettiin analysoimalla yrityksen nykytilannetta, minkä jälkeen asetettiin konkreettinen ja realistinen tavoite SMART-mallia hyödyntäen. Näiden tietojen pohjalta laadittiin markki-nointistrategia ja yksityiskohtaiset toimenpiteet tavoitteiden saavuttamiseksi. Viimeisenä on pohdittu tavoitteisiin sopivat mittarit, joiden avulla voidaan seurata suunnitelman toimivuutta.
Opinnäytetyön tuotoksena tuli yritykselle konkreettinen markkinointisuunnitelma ja sosiaalisen median vuosikello. Markkinointisuunnitelma tarjoaa selkeät suuntaviivat ja kehitysehdotukset yrityksen sosiaali-sen median hyödyntämiseen ottaen huomioon kohderyhmän tarpeet sekä yrityksen käytettävissä olevat resurssit. Sosiaalisen median vuosikello toimii konkreettisena työkaluna yrityksen markkinointiviestinnän suunnittelussa ja aikataulutuksessa. Näiden pohjalta yrityksen on mahdollista aloittaa sekä kehittää mark-kinointiaan systemaattisesti myös jatkossa.