Hiilijalanjälki junasiivouspalvelussa
Salmi, Susanna (2025)
Salmi, Susanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101125913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101125913
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin palveluntuottajan tilauksesta rautatieyritysasiakkuuteen. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kartoittaa junasiivouspalvelun hiilijalanjäljen muodostumista ja tunnistaa sen kannalta keskeisimmät päästöihin vaikuttavat tekijät. Lisäksi tavoitteena oli kerätä tarvittavat tiedot, jotta vastuullisuuskonsulttiyritys voi määrittää junasiivouspalvelun hiilijalanjäljen.
Kehittämistyö oli tärkeää toteuttaa, jotta palveluntuottajan voi täyttää palveluntuottajan ja rautatieyrityksen välisen sopimuksen ehdot. Palvelusopimuksessa palveluntuottaja sitoutuu rautatieyrityksen pyynnöstä raportoimaan palvelun ympäristövastuullisuuteen liittyviä toimia. Lisäksi palveluntuottaja sitoutuu seuraamaan hiilijalanjälkeä tai sitoutuu sopimuskaudella kehittämään Asiakkaalle tuottamiensa palveluiden hiilijalanjäljen laskentaa ja raportointia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kirjallisuudesta, lainsäädännöstä, Euroopan komission esityksistä ja verkkolähteistä. Kehittämismenetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, haastatteluja ja kyselyitä.
Opinnäytetyössä kerätyt tiedot annettiin vastuullisuuskonsulttiyritykselle, joka määritti junasiivouspalveluun hiilijalanjäljen ja junasiivouspalvelun päästökertoimen GHG protokollan mukaisesti. Vastuullisuuskonsulttiyrityksen määrittämän junasiivouspalvelun päästökertoimen avulla määritettiin vuoden 2024 palveluntuottajan tuottama valtakunnallinen junasiivouspalvelun hiilijalanjälki. Opinnäytetyö oli tärkeä toteuttaa, jotta junasiivouspalvelun tuottama hiilijalanjälki pystyttiin määrittämään ja tiedetään taso, mitä palveluntuottaja voi lähteä kehittämään.
Hiilijalanjäljen laskennan voidaan arvioida tarkentuvan tulevaisuudessa, kun päästökertoimia saadaan kattavammin eri toiminnoille ja prosesseille. Lisäksi mahdolliset muutokset lainsäädännössä, kuten velvoitteet entistä tarkempaan hiilijalanjäljen raportointiin, voivat vaikuttaa sekä laskentatapaan että siihen, mitä päästöjä jatkossa tulee sisällyttää arviointiin. Hiilijalanjäljen laskennan laajentuessa, laskentatavan muuttuessa tai kun laskentaan otetaan opinnäytetyössä tarkastelun ulkopuolelle rajatut päästölähteet mukaan, palvelun kokonaispäästöt voivat kasvaa nykyisestä.
Kehittämistyö oli tärkeää toteuttaa, jotta palveluntuottajan voi täyttää palveluntuottajan ja rautatieyrityksen välisen sopimuksen ehdot. Palvelusopimuksessa palveluntuottaja sitoutuu rautatieyrityksen pyynnöstä raportoimaan palvelun ympäristövastuullisuuteen liittyviä toimia. Lisäksi palveluntuottaja sitoutuu seuraamaan hiilijalanjälkeä tai sitoutuu sopimuskaudella kehittämään Asiakkaalle tuottamiensa palveluiden hiilijalanjäljen laskentaa ja raportointia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kirjallisuudesta, lainsäädännöstä, Euroopan komission esityksistä ja verkkolähteistä. Kehittämismenetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä, haastatteluja ja kyselyitä.
Opinnäytetyössä kerätyt tiedot annettiin vastuullisuuskonsulttiyritykselle, joka määritti junasiivouspalveluun hiilijalanjäljen ja junasiivouspalvelun päästökertoimen GHG protokollan mukaisesti. Vastuullisuuskonsulttiyrityksen määrittämän junasiivouspalvelun päästökertoimen avulla määritettiin vuoden 2024 palveluntuottajan tuottama valtakunnallinen junasiivouspalvelun hiilijalanjälki. Opinnäytetyö oli tärkeä toteuttaa, jotta junasiivouspalvelun tuottama hiilijalanjälki pystyttiin määrittämään ja tiedetään taso, mitä palveluntuottaja voi lähteä kehittämään.
Hiilijalanjäljen laskennan voidaan arvioida tarkentuvan tulevaisuudessa, kun päästökertoimia saadaan kattavammin eri toiminnoille ja prosesseille. Lisäksi mahdolliset muutokset lainsäädännössä, kuten velvoitteet entistä tarkempaan hiilijalanjäljen raportointiin, voivat vaikuttaa sekä laskentatapaan että siihen, mitä päästöjä jatkossa tulee sisällyttää arviointiin. Hiilijalanjäljen laskennan laajentuessa, laskentatavan muuttuessa tai kun laskentaan otetaan opinnäytetyössä tarkastelun ulkopuolelle rajatut päästölähteet mukaan, palvelun kokonaispäästöt voivat kasvaa nykyisestä.