Työntekijän motivointi orgaanisen myynnin kasvattamisen keinona
Mäkeläinen, Kimmo (2025)
Mäkeläinen, Kimmo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101626105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101626105
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia motivoinnin keinoja on olemassa ja miten niitä voidaan hyödyntää työntekijöiden motivaation vahvistamisessa. Työntekijöiden motivaation kasvun avulla pyritään lisäämään yrityksen sisäisten lisäpalveluhavaintojen määrää, jotka nähdään keskeisenä osana yrityksen orgaanista kasvua sekä liikevaihtoa. Lisäpalveluhavaintojen määrän kasvattaminen on osa yrityksen strategista tavoitetta ja se liittyy osaksi myös yrityksen myynnin kehitysprojektia.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin laadullisella työpajatyöskentelyllä sekä määrällisellä kyselytutkimuksella. Työpajatyöskentelyn tarkoituksena oli kerätä toimihenkilöiden näkökulmia motivoinnin vahvistamiseksi. Kyselyn tarkoituksena oli puolestaan kerätä tietoa työntekijöiltä heitä motivoivista asioista.
Opinnäytetyön keskeisten tulosten mukaan esihenkilön vuorovaikutuksella, palkitsemisella sekä merkityksellisyyden kokemisella on vaikutusta motivaation vahvistamisessa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää konkreettisen rahallisen palkitsemismallin rakentamiseen sekä esihenkilöiden vuorovaikutuksen ja palautekulttuurin kehittämiseen. Lisäksi työn merkityksellisyyden kokemusta voidaan vahvistaa hyödyntämällä yrityksen omia kokeneita sekä motivoituneita työntekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin laadullisella työpajatyöskentelyllä sekä määrällisellä kyselytutkimuksella. Työpajatyöskentelyn tarkoituksena oli kerätä toimihenkilöiden näkökulmia motivoinnin vahvistamiseksi. Kyselyn tarkoituksena oli puolestaan kerätä tietoa työntekijöiltä heitä motivoivista asioista.
Opinnäytetyön keskeisten tulosten mukaan esihenkilön vuorovaikutuksella, palkitsemisella sekä merkityksellisyyden kokemisella on vaikutusta motivaation vahvistamisessa. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää konkreettisen rahallisen palkitsemismallin rakentamiseen sekä esihenkilöiden vuorovaikutuksen ja palautekulttuurin kehittämiseen. Lisäksi työn merkityksellisyyden kokemusta voidaan vahvistaa hyödyntämällä yrityksen omia kokeneita sekä motivoituneita työntekijöitä.