Anafylaksia, oireet ja niiden tunnistaminen : Koulutustapahtuma päiväkodin henkilökunnalle
Mayer, Elina; Äijälä, Jenni (2025)
Mayer, Elina
Äijälä, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025101726129
Tiivistelmä
Anafylaksia on monioireinen, äkillinen yliherkkyysreaktio ja mahdollisesti henkeä uhkaava tila. Anafylaksia vaatii aina välitöntä hoitoa ja ainoa tehokas hoito anafylaktiseen reaktioon on adrenaliini. Adrenaliinia tulisi antaa aina välittömästi, kun anafylaksian oireet tunnistetaan.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka aiheena on Anafylaksia, oireet ja niiden tunnistaminen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lybeckerinpuiston päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa päiväkodinhenkilökunnalle koulutustapahtuma, jonka tavoitteena oli lisätä päiväkodin henkilökunnan tietoja ja taitoja anafylaktisen reaktion tunnistamiseen ja hoitoon.
Oppimisen tavoitteena oli syventää tietoja ja taitoja anafylaktisen reaktion oireiden tunnistamisesta sekä reaktion hoidosta, että tutkimuksista. Sekä kasvattaa ammatillista osaamista. Lisäksi tavoitteena oli ryhmänohjauksen opetteleminen sekä kokemuksen saaminen koulutustapahtuman suunnittelusta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Lybeckerinpuiston päiväkodilla koulutustapahtumana. Koulutustapahtumaan osallistui lähes koko päiväkodin henkilökunta. Tapahtumaan osallistujien toiveena oli, että koulutustapahtumassa käytäisiin läpi muun muassa anafylaktisen reaktion mahdollisia oireita, kerrattaisiin anafylaktiseen reaktioon liittyviä asioita yleensäkin, mutta useampi myös toivoi, että käytäisiin läpi adrenaliinikynän käyttöä tarkasti. Suunnit-telimme koulutustapahtuman osallistujien toiveita kuunnellen. Koulutustapahtuman aikana kävi ilmi, että tapahtumaan osallistuvien tietämys ja osaaminen aiheeseen liittyen oli vaihtelevaa ja aihe herätti paljon keskustelua sekä kysymyksiä.
Tapahtuma koettiin hyödylliseksi etenkin, kun tapahtumassa pääsi konkreettisesti harjoittelemaan adrenaliini-injektorin käyttöä. Konkreettinen harjoittelu sekä asioiden kertaaminen toi osallistujille uskallusta ja varmuutta anafylaktisen reaktion hoitoon ja oireiden tunnistamiseen.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka aiheena on Anafylaksia, oireet ja niiden tunnistaminen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lybeckerinpuiston päiväkodin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa päiväkodinhenkilökunnalle koulutustapahtuma, jonka tavoitteena oli lisätä päiväkodin henkilökunnan tietoja ja taitoja anafylaktisen reaktion tunnistamiseen ja hoitoon.
Oppimisen tavoitteena oli syventää tietoja ja taitoja anafylaktisen reaktion oireiden tunnistamisesta sekä reaktion hoidosta, että tutkimuksista. Sekä kasvattaa ammatillista osaamista. Lisäksi tavoitteena oli ryhmänohjauksen opetteleminen sekä kokemuksen saaminen koulutustapahtuman suunnittelusta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Lybeckerinpuiston päiväkodilla koulutustapahtumana. Koulutustapahtumaan osallistui lähes koko päiväkodin henkilökunta. Tapahtumaan osallistujien toiveena oli, että koulutustapahtumassa käytäisiin läpi muun muassa anafylaktisen reaktion mahdollisia oireita, kerrattaisiin anafylaktiseen reaktioon liittyviä asioita yleensäkin, mutta useampi myös toivoi, että käytäisiin läpi adrenaliinikynän käyttöä tarkasti. Suunnit-telimme koulutustapahtuman osallistujien toiveita kuunnellen. Koulutustapahtuman aikana kävi ilmi, että tapahtumaan osallistuvien tietämys ja osaaminen aiheeseen liittyen oli vaihtelevaa ja aihe herätti paljon keskustelua sekä kysymyksiä.
Tapahtuma koettiin hyödylliseksi etenkin, kun tapahtumassa pääsi konkreettisesti harjoittelemaan adrenaliini-injektorin käyttöä. Konkreettinen harjoittelu sekä asioiden kertaaminen toi osallistujille uskallusta ja varmuutta anafylaktisen reaktion hoitoon ja oireiden tunnistamiseen.