Eettisellä segmentoinnilla maksimihyöty asiakasdatasta
Luonua, Matti-Mikael (2025)
Luonua, Matti-Mikael
Oulun ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251020102259
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251020102259
Tiivistelmä
Asiakassegmentointi tarkoittaa prosesseja, menetelmiä ja teknologioita, joiden avulla asiakaskunta voidaan jakaa pienempiin, yhtenäisiin ryhmiin. Sen tavoitteena on parantaa markkinoinnin kohdentamista, asiakaskokemusta ja liiketoiminnan kannattavuutta. Laadukas ja eettisesti toteutettu segmentointi mahdollistaa paremman asiakasymmärryksen, tehokkaamman resurssien käytön sekä asiakassuhteiden syventämisen, ja sen avulla organisaatiot voivat saavuttaa merkittävää kilpailuetua nopeasti muuttuvassa digitaalisessa toimintaympäristössä. Tekoäly ja koneoppiminen ovat tuoneet segmentointiin uusia mahdollisuuksia, mutta samalla myös eettisiä kysymyksiä ja sääntelytarpeita, sillä niiden vaikutukset ulottuvat liiketoiminnan lisäksi laajemmin yhteiskuntaan ja tiedon luottamukselliseen käyttöön.