Markkinointisuunnitelma yritykselle studio inuk.
Vaziri, Daniel (2025)
Vaziri, Daniel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102126236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102126236
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma yritykselle studio inuk. Työ on toiminnallinen ja tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma yrityksen käyttöönotettavaksi sen valmistuttua vuoden 2025 loppupuolella. Suunnitelma ei sisällä tulosten mittaamista ja niiden tarkastelua, vaan vastuu jää toimeksiantajalle työn luovutuksen jälkeen. Markkinointisuunnitelma oli toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä markkinointi on koettu yrityksessä aikaa vieväksi. Näin ollen markkinointiin ei ole panostettu ja siinä ei ole ollut tarkka kaavaa, miten sisältöä tuotetaan. Opinnäytetyön tietoperusta pidettiin mahdollisimman tuoreena ja lähteinä käytettiin pääosin nettiartikkeleita sekä luettuja e-kirjoja. Teoriaosuus sisältää tietoa markkinoinnista, syventyen sen käsitteisiin markkinointiviestintä, sosiaalisen median markkinointi ja vaikuttajamarkkinointi. Näiden lisäksi tietoperustaan nostettiin esiin kohderyhmät, segmentointi, ostajapersoonat sekä SWOT-analyysi, joiden perusteella markkinointisuunnitelma luotiin. Työn kolmannessa luvussa kerrotaan, miten suunnitelma muodostui ja millainen suunnitelma toimeksiantajan tulisi ottaa käyttöön, jotta tavoitteet brändin ja markkinoinnin kannalta saavutetaan. Neljännessä luvussa kerrotaan, miten opinnäytetyön tekeminen onnistui, arvioiden omaa oppimista sekä työskentelyä työn aikana. Tuloksena syntyi helppokäyttöinen suunnitelma sosiaalisen median markkinointiin, ilman ylimääräistä budjettia tavoitteiden saavuttamiseksi.