GEO auttaa säilyttämään verkkonäkyvyyden hakukäyttäytymisen muutoksessa
Määttä, Alex (2025)
Määttä, Alex
Oulun ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251027103430
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251027103430
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan generative engine optimizationia (GEO) vastauksena tiedonhaun siirtymiseen AI-työkaluihin ja perustellaan, miksi GEO tulee liittää SEO:n rinnalle osaksi organisaation verkkonäkyvyysstrategiaa. Lisäksi artikkelissa vertaillaan GEO:a ja perinteistä SEO:a, ja todetaan, että ne eroavat kohdealustoissa, taktiikoissa ja mittauksessa. Näkyvyyttä AI-vastauksissa parantavat muun muassa laadukas, relevantti ja lähteistetty sisältö (E-E-A-T), selkeä rakenne, listaukset/FAQ:t, AI-crawlerien salliminen sekä maininnat arvostetuilla ulkopuolisilla sivustoilla. Perinteistä SEO:a ei kuitenkaan tule unohtaa, ja parhaiten verkkonäkyvyyden varmistaa strategioiden yhdistäminen hakukäyttäytymisen muuttuessa.
