Seksuaalikasvatus osana Talvikankaan koulun hyvinvointipäivää
Huuhtanen, Pinja; Pesola, Elina (2025)
Huuhtanen, Pinja
Pesola, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102726529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025102726529
Tiivistelmä
Seksuaalikasvatus pitää sisällään tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvaa tietoa sekä opetusta eri taidoista. Aihe on tärkeä sillä, nuorten saama seksuaalikasvatus vaikuttaa läpi elämän heidän seksuaaliterveyteensä ja -käyttäytymiseen. Tämän vuoksi päädyttiin tekemään seksuaalikasvatus rasti Talvikankaan koulun 8. luokkalaisille osaksi heidän hyvinvointipäiväänsä keväällä 2024. Tarkoituksena oli toteuttaa toimintarasti seksuaaliterveyden näkökulmasta koulun 8.-luokille järjestettyyn hyvinvointipäivään. Seksuaalikasvatus rastin tavoitteena oli lisätä nuorten koulussa saamaa seksuaalikasvatusta, sekä päästä oppimaan toiminnan kautta nuorten kasvun ja elämäntilanteiden kannalta ajantasaista tietoa.
Rastilla harjoiteltiin turvataitoja ja seurustelusuhteessa toimista sekä käytiin läpi seksuaaliterveyteen liittyviä asioita. Toteutuksessa tehtävät saatiin pakettiin nopeasti. Keskustelun syvyys riippui pienryhmästä. Pienryhmät, joissa henkilöiden oletettiin olevan kavereita keskenään, keskustelu oli avoimempaa ja henkilökohtaisempaa. Sekaryhmissä kuitenkin keskustelussa osapuolet osasivat kyseenalaistaa toisten mielipiteitä väittämistä ja nousi eriäväisyyksiä esiin. Aihealueet olivat tuttuja, mutta kaikki asiat eivät kuitenkaan olleet muistissa. Useasti oppilaat kertoivat rastin olevan hyvää kertausta jo opitulle, ja saaneensa joitain uutta matkaankin. Palautetta pisteeltä kerättiin oppilailta sekä opettajilta.
Haasteena kouluissa on varmasti tasapuolisen ja oma tasoisen seksuaalikasvatuksen antaminen, jos ryhmässä on hyvin eri vakavuusasteella aiheesta keskustelua, eivätkä kaikki pysty keskittymään keskusteluun riittävällä vakavuudella. Tämä rajoittaa tiedon saantia heiltä, jotka jo aiheesta tarvitsisivat tietoa. Koko koulupäivän ajan kestävissä järjestetyissä teemapäivissä tuli ilmi, että kokonainen päivä rastityyppisessä työskentelyssä oli myös oppilaille raskas ja lyhyemmät opetus hetket puolestaan voisivat jättää enemmän mieleen.
Rastilla harjoiteltiin turvataitoja ja seurustelusuhteessa toimista sekä käytiin läpi seksuaaliterveyteen liittyviä asioita. Toteutuksessa tehtävät saatiin pakettiin nopeasti. Keskustelun syvyys riippui pienryhmästä. Pienryhmät, joissa henkilöiden oletettiin olevan kavereita keskenään, keskustelu oli avoimempaa ja henkilökohtaisempaa. Sekaryhmissä kuitenkin keskustelussa osapuolet osasivat kyseenalaistaa toisten mielipiteitä väittämistä ja nousi eriäväisyyksiä esiin. Aihealueet olivat tuttuja, mutta kaikki asiat eivät kuitenkaan olleet muistissa. Useasti oppilaat kertoivat rastin olevan hyvää kertausta jo opitulle, ja saaneensa joitain uutta matkaankin. Palautetta pisteeltä kerättiin oppilailta sekä opettajilta.
Haasteena kouluissa on varmasti tasapuolisen ja oma tasoisen seksuaalikasvatuksen antaminen, jos ryhmässä on hyvin eri vakavuusasteella aiheesta keskustelua, eivätkä kaikki pysty keskittymään keskusteluun riittävällä vakavuudella. Tämä rajoittaa tiedon saantia heiltä, jotka jo aiheesta tarvitsisivat tietoa. Koko koulupäivän ajan kestävissä järjestetyissä teemapäivissä tuli ilmi, että kokonainen päivä rastityyppisessä työskentelyssä oli myös oppilaille raskas ja lyhyemmät opetus hetket puolestaan voisivat jättää enemmän mieleen.