Tyypin II diabeteksen hoitotyön oppiminen työpajassa
Mägi, Liis (2025)
Mägi, Liis
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026738
Tiivistelmä
Tyypin II diabetes on nopeasti lisääntynyt sairaus Suomessa ja muualla maailmassa. Suomessa sairastaa diabetesta noin puoli miljoona ihmistä, niistä 75 % sairastaa tyypin II diabetesta. Diabeteksen hoidossa on tärkeätä motivointi ja ohjaus sekä sairastavan oma halukkuus ja valmius sitoutua hoitoon ja mahdollisiin elintapamuutoksiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa sairaanhoitajaopiskelijoita oppimaan enemmän tyypin II diabeteksesta, sen ennaltaehkäisystä, hoidosta ja hyödyntää niitä sairaanhoitajaopinnoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tutkitun tiedon perusteella kaksi toimintakorttia, joita voidaan hyödyntää diabeteksen hoitotyön opetuksessa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa tutkitun tiedon perusteella kehitettiin kaksi potilastapausta ja kaksi toimintakorttia, joita voidaan hyödyntää diabetesta sairastavan hoitotyön opetuksessa. Toimintakorteista pyydettiin kyselylomakkeella palautetta kolmelta asiantuntijalta. Saatujen vastausten pohjalta toimintakortteja kehitettiin edelleen.
Tulosten mukaan täydennettiin ja parannettiin toimintakortteja tekemällä muutoksia sekä lisäämällä, että poistamalla tietoja, jota asiantuntijat kokivat hyödyllisinä toimivissa toimintakorteissa.
Johtopäätöksenä todetaan, että asiantuntijat ehdottivat pieniä muutoksia, jotta voisivat hyödyntää toimintakortteja opetustyössä edesauttamaan sairaanhoitajaopiskelijoita oppimaan lisää II tyypin diabeteksesta. Toimintakorttien avulla sairaanhoitajaopiskelijat pääsevät harjoittelemaan II tyypin diabetespotilaiden hoitamista ja ohjaamista esimerkiksi insuliinihoidon aloituksessa. Jatkokehittämisehdotuksena opinnäytetyön tekijältä on toimintakorttien testaaminen opetustilanteessa ja palautteen pyytäminen opiskelijoilta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jossa tutkitun tiedon perusteella kehitettiin kaksi potilastapausta ja kaksi toimintakorttia, joita voidaan hyödyntää diabetesta sairastavan hoitotyön opetuksessa. Toimintakorteista pyydettiin kyselylomakkeella palautetta kolmelta asiantuntijalta. Saatujen vastausten pohjalta toimintakortteja kehitettiin edelleen.
Tulosten mukaan täydennettiin ja parannettiin toimintakortteja tekemällä muutoksia sekä lisäämällä, että poistamalla tietoja, jota asiantuntijat kokivat hyödyllisinä toimivissa toimintakorteissa.
Johtopäätöksenä todetaan, että asiantuntijat ehdottivat pieniä muutoksia, jotta voisivat hyödyntää toimintakortteja opetustyössä edesauttamaan sairaanhoitajaopiskelijoita oppimaan lisää II tyypin diabeteksesta. Toimintakorttien avulla sairaanhoitajaopiskelijat pääsevät harjoittelemaan II tyypin diabetespotilaiden hoitamista ja ohjaamista esimerkiksi insuliinihoidon aloituksessa. Jatkokehittämisehdotuksena opinnäytetyön tekijältä on toimintakorttien testaaminen opetustilanteessa ja palautteen pyytäminen opiskelijoilta.