Juniorikehittäjän oppimispolku web-kehityksen kentällä
Mattinen, Joonas (2025)
Mattinen, Joonas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026771
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa päiväkirjamaisesti kahdeksan viikon ajan juniorikehittäjän työtehtäviä, kehittymistä työelämän kokemusten kautta sekä ammatillista kasvua. Päiväkirjaa kirjoitettiin päivittäin ja kahden viikon välein valitusta teemasta tehtiin yhteenveto. Pääasiallisesti työtehtävät seurantajakson aikana keskittyivät asiakkaiden toivomiin muutostöihin ja web-kehityksen eri osa-alueisiin, kuten versionhallintaan ja WordPress-kehitykseen.
Päiväkirjamerkintöjen avulla analysoitiin taitojen kehittymistä ja oppimista käytännön tilanteiden kautta. Tulosten perusteella havaittiin, että jatkuva tekeminen, ongelmanratkaisu ja palautteen saaminen edistivät teknistä osaamista ja itsenäistä työskentelyä merkittävästi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työelämässä tapahtuva, kokemuksellinen oppiminen on tehokas tapa kehittyä web-kehityksen ammattilaiseksi. Käytännön harjoittelu, vastuun saaminen ja tiimityö tukevat oppimista huomattavasti paremmin kuin pelkkä teoreettinen opiskelu. This thesis describes, in the form of diary, the work tasks, professional growth and professional development of a junior developer over an eight-week period. The diary was written daily, and a summary was compiled every two weeks based on a selected theme. During the observation period, the work mainly focused on customer-requested modifications and various areas of web development, such as version control and WordPress development.
The diary entries were used to analyze the development of skills and learning through practical work situations. The results indicated that continuous hands-on work, problem solving and feedback significantly enhanced technical competence and independent working skills.
In conclusion, experiential learning in a real work environment is an effective way to develop as a web development professional. Practical training, responsibility and teamwork support learning much more effectively than theoretical study alone.
Päiväkirjamerkintöjen avulla analysoitiin taitojen kehittymistä ja oppimista käytännön tilanteiden kautta. Tulosten perusteella havaittiin, että jatkuva tekeminen, ongelmanratkaisu ja palautteen saaminen edistivät teknistä osaamista ja itsenäistä työskentelyä merkittävästi.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työelämässä tapahtuva, kokemuksellinen oppiminen on tehokas tapa kehittyä web-kehityksen ammattilaiseksi. Käytännön harjoittelu, vastuun saaminen ja tiimityö tukevat oppimista huomattavasti paremmin kuin pelkkä teoreettinen opiskelu.
The diary entries were used to analyze the development of skills and learning through practical work situations. The results indicated that continuous hands-on work, problem solving and feedback significantly enhanced technical competence and independent working skills.
In conclusion, experiential learning in a real work environment is an effective way to develop as a web development professional. Practical training, responsibility and teamwork support learning much more effectively than theoretical study alone.