Paritanssin opettaminen työyhteisössä voisi tukea työhyvinvointia
Posti, Katja (2025)
Posti, Katja
Oulun ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126824
Tiivistelmä
Tekstissä pohditaan paritanssin opettamisen mahdollisuuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi. Taide ja kulttuuri luovat hyvinvointia, ja niiden soveltaminen sosiaali- ja terveysalalle olisi hyödyllistä. Tanssiminen rentouttaa ja virkistää sekä kehoa että mieltä ja lisää ilon, rauhan ja läsnäolon kokemuksia, kehittää oman kehon tuntemusta ja tunteiden ilmaisua. Kehollisuus, sosiaalinen kanssakäyminen ja musiikki koettiin keskeisinä työhyvinvointiin vaikuttavina tekijöinä. Paritanssin opettaminen voisi tukea palautumista, lisätä työntekijöiden fyysisiä ja psyykkisiä voimavaroja ja parantaa yhteisöllisyyttä työpaikalla. Ydinkeskeisen motorisen opettamisen malli tuntui toimivan hyvin työikäisten opettamismetodina. Psykologisesta turvallisuudesta huolehtiminen on keskeinen huomioitava asia opetuksessa.
