Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Tilinpäätösprosessin kehittäminen korkeakoulukonsernissa

Klemola, Kristiina (2025)

 
Avaa tiedosto
Klemola_Kristiina.pdf (931.5Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Klemola, Kristiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427023
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskitytään korkeakoulukonsernin tilinpäätösprosessin kehittämiseen. Prosessin tehokkuutta, laatua ja läpinäkyvyyttä pyritään parantamaan ja samalla tukemaan konsernin taloudellista ja toiminnallista kehitystä. Kehittämistyö toteutetaan tutkimuksellisena kehittämistehtävänä, jossa hyödynnetään palvelumuotoilua, Lean-ajattelua ja digitalisaation mahdollisuuksia.

Tietoperusta on laadittu taloushallinnon prosessikehitystä, automaatiota ja konsernitilinpäätöksen sääntelyä käsittelevän kirjallisuuden sekä viranomaisohjeiden pohjalta. Tutkimusmenetelmänä käytetään tapaustutkimusta ja aineistonkeruumenetelminä teemahaastatteluja, osallistuvaa havainnointia ja dokumenttianalyysiä. Aineistoa kerätään kahden tilikauden aikana tilinpäätös- ja välitilinpäätösprosessien yhteydessä.

Tuloksissa havaitaan, että prosessia voidaan kehittää erityisesti ohjeistusten selkeyttämisellä, aikataulujen tarkentamisella ja automaation hyödyntämisellä. Haasteita aiheuttaa muun muassa järjestelmien yhteensopimattomuus, hiljaisen tiedon varassa toimiminen ja manuaaliset työvaiheet. Palvelumuotoilun avulla tunnistetaan kriittisiä pisteitä ja kehitetään uusi palvelupolku prosessin tueksi.

Johtopäätöksenä todetaan, että konsernitilinpäätösprosessia voidaan parantaa hyödyntämällä automaatiota, selkeyttämällä ohjeistuksia ja vahvistamalla yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Lean-ajattelu ja palvelumuotoilu tarjoavat toimivia kehyksiä prosessin jatkuvaan parantamiseen. Talousasiantuntijoiden roolia korostetaan prosessien suunnittelussa ja laadunvarmistuksessa. Kehittämistyön avulla osoitetaan, että prosessien sujuvuus ja työn mielekkyys voidaan yhdistää tehokkuuteen ja luotettavuuteen. Jatkotyöskentelynä voidaan syventyä digitalisaation mahdollisuuksiin konkreettisesti vertailemalla erilaisten pilvipohjaisten taloustoiminnoille tarkoitettujen alustojen tarjontaa kokonaisprosessin kehittämiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste