Valtionavustusten vaikutus yksityistiehankkeiden kustannuksiin
Lehtinen, Leena (2025)
Lehtinen, Leena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727350
Tiivistelmä
Työskentelen yksityisteiden valtionavustusten parissa ja olen saanut työssäni seurata yksityistieavustusten jakautumista ja käyttöä maakunnittain.
Traficom kohdentaa vuosittain määrärahoja ELY-keskuksille, jotka myöntävät harkinnanvaraisia avustuksia yksityistiehankkeisiin. Hankkeiden avustusprosenttia nostettiin väliaikaisesti vuosille 2023–2025 ja siitä heräsi mielenkiinto tutkia, onko avustusprosentin nostolla vaikutuksia yksityistiehankkeiden kustannuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kertoa yksityistiehankkeiden avustamisesta, Traficomin roolista ja avustusprosentin muutoksista sekä muutoksen vaikutuksista yksityistiehankkeiden kustannuksiin. Tietoperusta oli osin lakipohjaista, koska Traficomin rooli perustuu lakiin Liikenne- ja viestintävirastosta sekä sen kautta asetettuihin tehtäviin. Yksityisteitä ja niiden avustamista taas ohjaa laki yksityisteistä.
Työssäni hyödynsin avustukset maksavan ELY-keskusten kehittämis- ja hallintokeskuksen (KEHA-keskus) tietojärjestelmää ja pyysin tutkimuslupaa heidän aineistoihinsa, jotta pystyin selvittämään, kuinka paljon hankkeiden toteutuskustannukset ovat olleet ennen ja jälkeen avustusprosentin nostamisen.
Tutkimus toteutettiin keräämällä maakunnittain kustannukset hankkeista, jotka olivat päättyneet vuosina 2022–2024 ja maksatuspäätökset niistä oli tehty. Tulokset kerättiin maakunnittain keskiarvoina, jotta yksittäisiä hankkeita ei pysty tunnistamaan. Tulosten perusteella todettiin, että hankkeiden keskimääräiset kustannukset olivat nousseet vuodesta 2022 vuoteen 2024 6,5-106,6 %. Tutkimuksen tuloksiin sisältyi myös epävarmuustekijöitä, jotka tuli huomioida tulosten tulkinnoissa.
Traficom kohdentaa vuosittain määrärahoja ELY-keskuksille, jotka myöntävät harkinnanvaraisia avustuksia yksityistiehankkeisiin. Hankkeiden avustusprosenttia nostettiin väliaikaisesti vuosille 2023–2025 ja siitä heräsi mielenkiinto tutkia, onko avustusprosentin nostolla vaikutuksia yksityistiehankkeiden kustannuksiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kertoa yksityistiehankkeiden avustamisesta, Traficomin roolista ja avustusprosentin muutoksista sekä muutoksen vaikutuksista yksityistiehankkeiden kustannuksiin. Tietoperusta oli osin lakipohjaista, koska Traficomin rooli perustuu lakiin Liikenne- ja viestintävirastosta sekä sen kautta asetettuihin tehtäviin. Yksityisteitä ja niiden avustamista taas ohjaa laki yksityisteistä.
Työssäni hyödynsin avustukset maksavan ELY-keskusten kehittämis- ja hallintokeskuksen (KEHA-keskus) tietojärjestelmää ja pyysin tutkimuslupaa heidän aineistoihinsa, jotta pystyin selvittämään, kuinka paljon hankkeiden toteutuskustannukset ovat olleet ennen ja jälkeen avustusprosentin nostamisen.
Tutkimus toteutettiin keräämällä maakunnittain kustannukset hankkeista, jotka olivat päättyneet vuosina 2022–2024 ja maksatuspäätökset niistä oli tehty. Tulokset kerättiin maakunnittain keskiarvoina, jotta yksittäisiä hankkeita ei pysty tunnistamaan. Tulosten perusteella todettiin, että hankkeiden keskimääräiset kustannukset olivat nousseet vuodesta 2022 vuoteen 2024 6,5-106,6 %. Tutkimuksen tuloksiin sisältyi myös epävarmuustekijöitä, jotka tuli huomioida tulosten tulkinnoissa.