Palveluohjaus työssä : päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö lastensuojelun ja erityisen tuen tarpeen arvioinnin työryhmässä
Westlin, Janita (2025)
Westlin, Janita
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127729
Tiivistelmä
Työ lastensuojelun ja erityisen tuen tarpeen arvioinnin työryhmässä on virka-aikaan tehtävää, mutta myös joustavaa, virka-aikojen ulkopuolella toimivaa moniammatillista asiakas- ja arviointityötä. Arviointityön rinnalla työryhmän vastuulla on lisäksi alueellinen lastensuojelun virka-aikainen päivystä. Työn keskiössä ovat alueen lapsiperheiden hyvinvointi ja turvallisuus.
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli ammatillinen kasvu ja kehittyminen oman työskentelyn reflektoinnin avulla sekä tietoperustan kartuttaminen aiheen tarkemmasta tematiikasta. Opinnäytetyn toisena tavoitteena oli työyhteisön näkökulmasta vahvistaa ammatillista kykyä jakaa ja tuoda esille niitä hyötyjä, joita juuri sosionomi (AMK) tutkinnon omaava ammattilainen moniammatilliseen työyhteisöön voi tuoda.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli autoetnografia. Autoetnografia on omaelämänkerrallinen tapa tehdä tutkimusta, jossa omat kokemukset ja niistä kirjoitetut muistiinpanot luovat tutkimuksen keskeisen aineiston. Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tuloksena oli erityistä autoetnografista tietoa, jonka tieteellinen vaikuttavuus tukee sitä, että ihmisten elämä on sekä ainutlaatuista että yleistä ja yleistettävää. Tässä opinnäytetyössä raportoitiin kahdeksan (8) viikon ajan lastensuojelun sosiaaliohjaajan työtä, lastensuojelun ja erityisen tuen tarpeen arvioinnin työryhmässä. Päiväkirjaosioista tein tiivistelmät, jotka nojautuivat myös teoreettiseen viitekehyksen palveluohjauksesta Lukersmithin ym. (2016) mukaan, 17 palveluohjausta kuvaavan luokan mukaisella tavalla.
Autoetnografian tuloksena jäsentyi kuva sosionomi (AMK):n työstä, jossa palveluohjaus oli osana työn kokonaisuutta. Toinen merkittävä tulos oli henkilökohtainen kasvu lastensuojelun sosiaaliohjaajan työssä niin koko sosiaalityön kontekstissa kuin palveluohjauksen tekemisen ja kehittämisen näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön ensisijaisena tavoitteena oli ammatillinen kasvu ja kehittyminen oman työskentelyn reflektoinnin avulla sekä tietoperustan kartuttaminen aiheen tarkemmasta tematiikasta. Opinnäytetyn toisena tavoitteena oli työyhteisön näkökulmasta vahvistaa ammatillista kykyä jakaa ja tuoda esille niitä hyötyjä, joita juuri sosionomi (AMK) tutkinnon omaava ammattilainen moniammatilliseen työyhteisöön voi tuoda.
Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli autoetnografia. Autoetnografia on omaelämänkerrallinen tapa tehdä tutkimusta, jossa omat kokemukset ja niistä kirjoitetut muistiinpanot luovat tutkimuksen keskeisen aineiston. Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tuloksena oli erityistä autoetnografista tietoa, jonka tieteellinen vaikuttavuus tukee sitä, että ihmisten elämä on sekä ainutlaatuista että yleistä ja yleistettävää. Tässä opinnäytetyössä raportoitiin kahdeksan (8) viikon ajan lastensuojelun sosiaaliohjaajan työtä, lastensuojelun ja erityisen tuen tarpeen arvioinnin työryhmässä. Päiväkirjaosioista tein tiivistelmät, jotka nojautuivat myös teoreettiseen viitekehyksen palveluohjauksesta Lukersmithin ym. (2016) mukaan, 17 palveluohjausta kuvaavan luokan mukaisella tavalla.
Autoetnografian tuloksena jäsentyi kuva sosionomi (AMK):n työstä, jossa palveluohjaus oli osana työn kokonaisuutta. Toinen merkittävä tulos oli henkilökohtainen kasvu lastensuojelun sosiaaliohjaajan työssä niin koko sosiaalityön kontekstissa kuin palveluohjauksen tekemisen ja kehittämisen näkökulmasta.