Raskauden ehkäisyyn liittyvän ohjauksen laatu nuorten arvioimana
Rautio, Jenny; Hylkilä, Krista; Männikkö, Niko; Konttila, Jenni; Peltonen, Aino; Männistö, Merja; Oikarinen, Anne; Kaakinen, Pirjo; Kääriäinen, Maria (2024)
Rautio, Jenny
Hylkilä, Krista
Männikkö, Niko
Konttila, Jenni
Peltonen, Aino
Männistö, Merja
Oikarinen, Anne
Kaakinen, Pirjo
Kääriäinen, Maria
Sairaanhoitajien koulutussäätiö
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251113107527
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251113107527
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata nuorten arvioita raskauden ehkäisyyn liittyvästä ohjauksen laadusta ja siihen yhteydessä olevia taustatekijöitä. Aineisto kerättiin Ohjauksen laatu –mittarilla nuorilta (n=110), jotka olivat asioineet Itä-Savon sairaanhoitopiirin (Sosteri) alueella ehkäisyneuvolassa tai kouluterveydenhuollossa raskauden ehkäisyyn liittyvissä asioissa. Aineisto kerättiin ajanjaksolla 2.12.2021–11.3.2022 ja analysoitiin tilastollisin menetelmin. Vastaajista suurin osa (76 %) oli opiskelijoita, opiskeli toisella asteella (60 %) ja seurusteli (72 %). Ehkäisyn aloittamisen pääasiallinen syy oli raskaaksi tulemisen ehkäiseminen. Raskauden ehkäisyyn liittyvä ohjaus arvioitiin riittäväksi terveydentilaan liittyen, mutta puutteelliseksi elintapoihin, sukupuolitauteihin sekä ehkäisymenetelmiin ja sukupuolitautien testaamiseen liittyen. Vuorovaikutus oli pääosin hyvää, mutta ohjaus ei aina toteutunut asiakaslähtöisesti. Nuoria kannustettiin harvoin ottamaan kumppani mukaan ohjaukseen. Ohjauksen resursseja pidettiin hyvinä ja henkilökuntaa osaavana. Ohjaus edisti nuorten seksuaalitietoutta ja seksuaalista autonomiaa. Viikon sisällä vastaanottoajan saaneet ja yhteydenottamisen helpoksi kokeneet olivat tyytyväisempiä ohjauksen laatuun kuin vastaanottoajan myöhemmin saaneet
tai yhteydenoton haastavaksi kokeneet. Ohjauksen laatu oli kokonaisuudessaan hyvää, mutta enemmän huomiota tulee kiinnittää asioiden riittävään ja asiakaslähtöiseen käsittelyyn.
tai yhteydenoton haastavaksi kokeneet. Ohjauksen laatu oli kokonaisuudessaan hyvää, mutta enemmän huomiota tulee kiinnittää asioiden riittävään ja asiakaslähtöiseen käsittelyyn.
