Markkinointikoordinaattorin työnkuvan kehittyminen kosmetiikan maahantuontiyrityksessä
Kinnunen, Erika (2025)
Kinnunen, Erika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828471
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvattiin ja raportoitiin päiväkirjatyyppisesti kirjoittajan työskentelyä markkinointikoordinaattorin roolissa kosmetiikan maahantuontiyrityksessä. Työ seurasi markkinointikoordinaattorin työroolin kehittymistä kahdeksan viikon aikajaksolla. Työroolin seurannassa tutkittiin millaisia työtehtäviä ja vastuita markkinointikoordinaattorin rooliin tällä hetkellä sisältyy ja tunnistettiin työtehtävissä tapahtuvia muutoksia.
Kirjoittaja on laatinut viikoittain analyysin kuluneen ajanjakson keskeisistä teemoista ja kerännyt teoriapohjaa teemojen tueksi. Työn keskeisinä tavoitteina olivat työroolin selkeyttäminen ja ammatillisen osaamisen syventäminen. Raportointijakson aikana markkinointikoordinaattorin työn painopiste siirtyi sosiaalisen median hallinnasta ja sisällöntuotannosta kohti jälleenmyyjämarkkinointia. Ammatillinen osaaminen kehittyi selvästi raportointijakson aikana. Teoreettisen tiedon soveltaminen arjen tehtäviin vahvisti käytännön markkinointiosaamista erityisesti digitaalisen markkinoinnin osalta. Haasteina olivat työn laajuus, digitaalisen ympäristön nopea muutos sekä markkinointiviestinnän tulosten mittaamisen haasteellisuus. Kirjoitusprosessin aikana pohdittiin myös kehittämiskohteita tulevaisuutta ajatellen, ja erityisesti suhdetoimintamarkkinointi voi nousta tärkeäksi kehityskohteeksi, kun brändin kansainvälinen kasvu jatkuu.
Tutkimusmenetelmänä käytetty päiväkirjamuotoinen havainnointi osoittautui luotettavaksi tavaksi tarkastella kirjoittajan omaa ammatillista kehittymistä. Kirjoittajan oma aktiivinen reflektointi ja jatkuva havainnointi tukivat havaintojen luotettavuutta ja kehityksen seurantaa koko raportointijakson ajan.
Kirjoittaja on laatinut viikoittain analyysin kuluneen ajanjakson keskeisistä teemoista ja kerännyt teoriapohjaa teemojen tueksi. Työn keskeisinä tavoitteina olivat työroolin selkeyttäminen ja ammatillisen osaamisen syventäminen. Raportointijakson aikana markkinointikoordinaattorin työn painopiste siirtyi sosiaalisen median hallinnasta ja sisällöntuotannosta kohti jälleenmyyjämarkkinointia. Ammatillinen osaaminen kehittyi selvästi raportointijakson aikana. Teoreettisen tiedon soveltaminen arjen tehtäviin vahvisti käytännön markkinointiosaamista erityisesti digitaalisen markkinoinnin osalta. Haasteina olivat työn laajuus, digitaalisen ympäristön nopea muutos sekä markkinointiviestinnän tulosten mittaamisen haasteellisuus. Kirjoitusprosessin aikana pohdittiin myös kehittämiskohteita tulevaisuutta ajatellen, ja erityisesti suhdetoimintamarkkinointi voi nousta tärkeäksi kehityskohteeksi, kun brändin kansainvälinen kasvu jatkuu.
Tutkimusmenetelmänä käytetty päiväkirjamuotoinen havainnointi osoittautui luotettavaksi tavaksi tarkastella kirjoittajan omaa ammatillista kehittymistä. Kirjoittajan oma aktiivinen reflektointi ja jatkuva havainnointi tukivat havaintojen luotettavuutta ja kehityksen seurantaa koko raportointijakson ajan.