Pienet osaamiskokonaisuudet uudistavat ammatillista koulutusta
Kilja, Päivi; Pakanen, Lotta; Bies-Wikgren, Jenniina; Vesterinen, Olli (2025)
Kilja, Päivi
Pakanen, Lotta
Bies-Wikgren, Jenniina
Vesterinen, Olli
Oulun ammattikorkeakoulu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251120109547
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251120109547
Tiivistelmä
Raportti tarkastelee pienten osaamiskokonaisuuksien roolia ammatillisessa koulutuksessa ja jatkuvassa oppimisessa. Pienet osaamiskokonaisuudet vastaavat teknologian nopeaan kehitykseen ja työelämän muutostarpeisiin tarjoamalla mahdollisuuden hankkia ja todentaa osaamista tutkintoa suppeammissa osissa. Raportti tarkastelee ilmiötä käsitteellisestä, kansallisesta ja eurooppalaisesta näkökulmasta sekä nostaa esiin laadunvarmistuksen, tunnustettavuuden ja ennakointitiedon hyödyntämisen keskeiset kysymykset. Lisäksi se analysoi tekijöitä, jotka edistävät tai rajoittavat pienten osaamiskokonaisuuksien käyttöönottoa ammatillisessa koulutuksessa. Raportti pohjautuu POKOT-hankkeessa tehtyyn taustaselvitykseen. Suomessa pienet osaamiskokonaisuudet on määritelty opetus- ja koulutussanastossa (OKSA) tutkintoa suppeammiksi opintokokonaisuuksiksi, joille on asetettu osaamistavoitteet, määritelty laajuus, arvioitu luotettavasti ja joista annetaan sähköinen, oppijan hallinnassa oleva todistus.
