Miten Facebook-markkinointi voi lisätä koiratrimmaamon tunnettuutta ja asiakasmäärää?
Partanen, Anni (2025)
Partanen, Anni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112129060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112129060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten Facebook -markkinointi voi lisätä
koiratrimmaamon tunnettuutta ja asiakasmäärää. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten
Facebook -markkinointi vaikuttaa asiakkaiden ostopäätökseen ja mielikuvaan yrityksestä,
millaista sisältöä he toivoisivat näkevänsä ja miten arvostelut ja palaute vaikuttaa
ostopäätökseen. Näin pyrittiin löytämään käytännönkeinoja, joilla trimmaamot voivat vahvistaa näkyvyyttään, sekä luoda vahvempia asiakassuhteita.
Tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä
käytettiin kyselylomaketta, joka suunnattiin trimmaamopalveluja käyttäville henkilöille.
Kyselyssä kartoitettiin, miten asiakkaat ovat löytäneet trimmaamon, miten Facebook -
markkinointi vaikuttaa heidän mielikuvaansa yrityksestä, sekä miten se vaikuttaa
ostopäätökseen, millainen merkitys muiden asiakkaiden arvosteluilla ja palautteilla on
ostopäätöksessä, sekä mitkä sosiaalisen median kanavat he kokevat mielenkiintoisempina.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Facebook-sisällöllä on merkittävä rooli yrityksen näkyvyydessä ja asiakassuhteiden vahvistamisessa, vaikka se ei aina suoraan ratkaise ostopäätöstä. Asiakkaat arvostavat monipuolista sisältöä, jossa yhdistyvät tarjoukset, visuaaliset esimerkit, kokemusten jakaminen ja käytännön vinkit. Lisäksi aktiivinen ja ammattimainen sosiaalisen median läsnäolo lisää luottamusta ja vahvistaa yrityksen brändiä.
Opinnäytetyön tarkoitus on tarjota hyödyllistä tietoa ja käytännön suosituksia trimmaamoille, jotka haluavat kehittää sosiaalisen median viestintäänsä. Facebook-sisältö ei ole vain markkinointikanava, vaan myös strateginen työkalu, joka parhaimmillaan lisää asiakasuskollisuutta, vahvistaa yrityksen imagoa ja tukee pitkän aikavälin menestystä.
koiratrimmaamon tunnettuutta ja asiakasmäärää. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten
Facebook -markkinointi vaikuttaa asiakkaiden ostopäätökseen ja mielikuvaan yrityksestä,
millaista sisältöä he toivoisivat näkevänsä ja miten arvostelut ja palaute vaikuttaa
ostopäätökseen. Näin pyrittiin löytämään käytännönkeinoja, joilla trimmaamot voivat vahvistaa näkyvyyttään, sekä luoda vahvempia asiakassuhteita.
Tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Menetelmänä
käytettiin kyselylomaketta, joka suunnattiin trimmaamopalveluja käyttäville henkilöille.
Kyselyssä kartoitettiin, miten asiakkaat ovat löytäneet trimmaamon, miten Facebook -
markkinointi vaikuttaa heidän mielikuvaansa yrityksestä, sekä miten se vaikuttaa
ostopäätökseen, millainen merkitys muiden asiakkaiden arvosteluilla ja palautteilla on
ostopäätöksessä, sekä mitkä sosiaalisen median kanavat he kokevat mielenkiintoisempina.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Facebook-sisällöllä on merkittävä rooli yrityksen näkyvyydessä ja asiakassuhteiden vahvistamisessa, vaikka se ei aina suoraan ratkaise ostopäätöstä. Asiakkaat arvostavat monipuolista sisältöä, jossa yhdistyvät tarjoukset, visuaaliset esimerkit, kokemusten jakaminen ja käytännön vinkit. Lisäksi aktiivinen ja ammattimainen sosiaalisen median läsnäolo lisää luottamusta ja vahvistaa yrityksen brändiä.
Opinnäytetyön tarkoitus on tarjota hyödyllistä tietoa ja käytännön suosituksia trimmaamoille, jotka haluavat kehittää sosiaalisen median viestintäänsä. Facebook-sisältö ei ole vain markkinointikanava, vaan myös strateginen työkalu, joka parhaimmillaan lisää asiakasuskollisuutta, vahvistaa yrityksen imagoa ja tukee pitkän aikavälin menestystä.