Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Lyhytvideoiden hyödyntäminen yritysten digitaalisessa markkinoinnissa

Mähönen, Janne (2025)

 
Avaa tiedosto
Mahonen_Janne.pdf (769.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Mähönen, Janne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112429436
Tiivistelmä
Lyhytvideot ovat nousseet tärkeäksi osaksi yritysten markkinointia sosiaalisen median ja digitaalisen viestinnän vahvistuessa. Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten yritykset hyödyntävät lyhytvideoita osana digitaalista markkinointiaan. Lisäksi tarkastellaan, mitä hyötyjä ja haasteita lyhytvideoihin liittyy, millaisia tavoitteita yritykset asettavat niiden käytölle sekä miten lyhytvideot vaikuttavat näkyvyyteen ja myyntiin.

Työn tietoperusta käsittelee digitaalista, visuaalista ja sisältömarkkinointia sekä sosiaalista mediaa markkinoinnin välineenä. Näiden teemojen avulla luodaan kokonaiskuva siitä, millaiseen mediaympäristöön lyhytvideot sijoittuvat ja miksi ne ovat nousseet yrityksille keskeiseksi sisällön muodoksi.

Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, jonka avulla kartoitettiin eri kokoisten ja eri toimialoilla toimivien yritysten kokemuksia lyhytvideoiden hyödyntämisestä. Tulosten perusteella lyhytvideot nähdään ennen kaikkea keinona kasvattaa näkyvyyttä, vahvistaa brändiä ja esitellä tuotteita tai palveluita houkuttelevassa muodossa. Useat vastaajat kertoivat videoiden lisänneen tunnettuutta ja seuraajamääriä, mutta suoraa vaikutusta myyntiin pidettiin vaikeasti mitattavana.

Suurimmiksi haasteiksi nousivat ajanpuute ja rajalliset resurssit, kun taas halukkuus videoiden hyödyntämiseen oli selvästi olemassa. Yritykset suosivat erityisesti Instagramia lyhytvideoiden jakelukanavana, mutta myös Facebook, LinkedIn, YouTube ja TikTok mainittiin.

Tulokset osoittavat, että lyhytvideot ovat vakiinnuttamassa asemaansa osana yritysten markkinointiviestintää, mutta niiden käyttö kaipaa usein suunnitelmallisuutta ja säännöllisyyttä. Opinnäytetyö tarjoaa yrityksille kokonaiskuvan lyhytvideoiden roolista digitaalisessa markkinoinnissa sekä käytännön havaintoja, joiden avulla niitä voidaan hyödyntää tavoitteellisemmin ja pitkäjänteisemmin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste