Konseptisuunnittelu vaatteiden korjauspalveluyritykselle
Puustjärvi, Laura (2025)
Puustjärvi, Laura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112629815
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on tuottaa markkinatutkimukseen perustuva liiketoimintakonsepti vaatteiden ja asusteiden korjaus- ja huoltopalveluita tarjoavalle yritykselle suomalaisen suurkaupungin alueella. Kehittämistehtävän tarkoituksena on selvittää markkinoiden nykytila, tunnistaa keskeiset kilpailijat ja analysoida toimintaympäristöä. Näiden tietojen pohjalta muodostetaan kokonaiskuva uudesta palvelukonseptista, joka määrittää yrityksen palveluvalikoiman, asiakaslupauksen ja asemoitumisen kilpailukentässä.
Opinnäytetyön toteuttajana ja toimeksiantajana toimii aloitteleva yrittäjä, joka hyödyntää tutkimuksen tuloksia oman yritystoimintansa suunnittelussa. Opinnäytetyön tavoitteena on muotoilla perustettavan yrityksen brändi ja palvelulupaus vastaamaan havaittua kysyntää, sekä arvioida liiketoiminnan mahdollisuuksia ja riskejä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu markkinatutkimuksen menetelmistä, kiertotalouden periaatteista ja korjauspalvelualan nykytilasta Suomessa. Empiirinen osuus toteutettiin PESTEL-analyysin ja kilpailijavertailun avulla, hyödyntäen toissijaisia lähteitä kuten yritysten verkkosivuja, sosiaalisen median sisältöjä ja toimialaraportteja. Aineiston analyysi toteutettiin havainnoinnin ja laadullisen sisällönanalyysin menetelmin, joiden avulla kartoitettiin markkinan rakenteita, palvelutarjonnan puutteita ja asiakastarpeita.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme erilaista liiketoimintakonseptia, jotka vastaavat korjauspalvelualan keskeisiin haasteisiin, kuten korkeisiin työvoimakustannuksiin, digitalisaation hyödyntämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tuotti konkreettisia ideoita uuden palvelukonseptin kehittämiseksi ja tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa liiketoiminnan suunnittelussa, palvelumuotoilussa ja asiakasviestinnän kehittämisessä. Jatkossa aihetta olisi mahdollista syventää tutkimalla esimerkiksi kuluttajien maksuhalukkuutta korjaus- ja huoltopalveluista sekä digitalisaation mahdollisuuksia palveluprosessin sujuvoittamisessa.
Opinnäytetyön toteuttajana ja toimeksiantajana toimii aloitteleva yrittäjä, joka hyödyntää tutkimuksen tuloksia oman yritystoimintansa suunnittelussa. Opinnäytetyön tavoitteena on muotoilla perustettavan yrityksen brändi ja palvelulupaus vastaamaan havaittua kysyntää, sekä arvioida liiketoiminnan mahdollisuuksia ja riskejä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu markkinatutkimuksen menetelmistä, kiertotalouden periaatteista ja korjauspalvelualan nykytilasta Suomessa. Empiirinen osuus toteutettiin PESTEL-analyysin ja kilpailijavertailun avulla, hyödyntäen toissijaisia lähteitä kuten yritysten verkkosivuja, sosiaalisen median sisältöjä ja toimialaraportteja. Aineiston analyysi toteutettiin havainnoinnin ja laadullisen sisällönanalyysin menetelmin, joiden avulla kartoitettiin markkinan rakenteita, palvelutarjonnan puutteita ja asiakastarpeita.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme erilaista liiketoimintakonseptia, jotka vastaavat korjauspalvelualan keskeisiin haasteisiin, kuten korkeisiin työvoimakustannuksiin, digitalisaation hyödyntämiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tuotti konkreettisia ideoita uuden palvelukonseptin kehittämiseksi ja tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa liiketoiminnan suunnittelussa, palvelumuotoilussa ja asiakasviestinnän kehittämisessä. Jatkossa aihetta olisi mahdollista syventää tutkimalla esimerkiksi kuluttajien maksuhalukkuutta korjaus- ja huoltopalveluista sekä digitalisaation mahdollisuuksia palveluprosessin sujuvoittamisessa.